Onderzoek persoonsvorming 24 augustus 2017

Het afgelopen jaar heeft Willemien Lemstra – van Gent bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief stage gelopen in verband met haar Masterstudie Onderwijspedagogiek aan de VU.

Tijdens haar stage heeft Willemien literatuuronderzoek verricht naar het begrip persoonsvorming en naar aanverwante begrippen. Van haar inzichten zullen wij dankbaar gebruik maken in het lopende project over vorming en toerusting, waarin een brochure wordt geschreven door Elsbeth Visser-Vogel en Bram de Muynck voor leraren in po en vo. 

Onderzoek naar beeldvorming over persoonsvorming

Daarnaast heeft Willemien ook haar Masterthesis geschreven in opdracht van het onderzoekscentrum. Zij onderzocht door middel van interviews bij docenten in het vo wat leraren verstaan onder persoonsvorming en vergeleek dit met beleidsliteratuur over persoonsvorming.

Conclusies

De opvallendste conclusies waren dat, in tegenstelling tot hoe de beleidsliteratuur persoonsvorming ziet, docenten vorming vooral zien als een activiteit waarbij zijzelf een bepalende rol spelen. Van de negen geïnterviewde docenten zagen sommigen zich in de eerste plaats als vormend persoon, terwijl anderen zichzelf in de eerste plaats als vakdocent zagen. Verder bleek dat de docenten voor hun beeld bij persoonsvorming niet de beleidsliteratuur als bron hebben, maar hun eigen praktijkervaring en -kennis. Dat wat docenten belangrijk vinden, bepaalt het beeld dat zij van persoonsvorming hebben.  Meer informatie is op te vragen bij het onderzoekscentrum.

Meer nieuws