N.J. (Neely Anne) de Ronde geïnstalleerd als lector Passend leraarschap 31 maart 2017

Aan hoeveel zorgleerlingen kan een school onderdak bieden? Dat heeft veel te maken met de desbetreffende leerkrachten, de samenwerking in het team en de omgang met ouders.

Dr. N. J. de Ronde-Davidse zei dat donderdagmiddag bij haar installatie als lector Passend leraarschap aan Driestar hogeschool in Gouda. In haar lectorale rede ”Zorglast verlichten, draagkracht vergroten” schetste ze inclusief onderwijs als ideaal: in principe is iedere leerling welkom, ongeacht zijn onderwijsbehoefte.

Een school ziet diversiteit tussen leerlingen dan als meerwaarde in plaats van als belemmering. „Met een minimum aan speciale onderwijsvoorzieningen willen we zo veel mogelijk leerlingen passend onderwijs bieden. Deze houding vraagt ons om te kijken naar ontwikkelingsmogelijkheden bij leerlingen, want ongeacht de mate van ontvangen gaven en talenten zijn alle leerlingen als schepsel van God aan elkaar gelijk.”

Dat betekent geen pleidooi voor het laten verdwijnen van het speciaal onderwijs. „Aangeven dat je als school het liefst de leerling zelf zou onderwijzen, maar dat dat niet het beste is voor de leerling, is ook zorgdragen voor je naaste en je taak als school serieus nemen”, stelde De Ronde.

Bijna 80 procent van de leraren ervaart passend onderwijs als een verkapte bezuinigingsmaatregel. Dat draagt niet bij aan een positieve houding, die volgens de lector essentieel is om inclusief onderwijs te laten slagen. Het gaat daarbij om de persoonlijke opstelling van de leerkracht ten opzichte van leerlingen die afwijken van het gemiddelde niveau en gedrag en om de teamcultuur.

De Ronde presenteerde een model waarmee een school factoren die van invloed zijn op passend leraarschap in kaart kan brengen. Dit model werd ontwikkeld door de leerkring Opbrengstgericht werken van Samen in ontwikkeling.

>> Download hier de lectorale rede (pdf)

neely-anne02.jpg

Meer nieuws