Mobieltje opzij tijdens leren toetsen 7 februari 2014

Telefoon uit; leren! En tussendoor – daarvoor moet de telefoon wel aan – via WhatsApp tips krijgen van een begeleider en van medeleerlingen. Groepjes vmbo’ers op het Van Lodenstein College in Kesteren brachten het tijdens hun toetsweek in de praktijk.

Gerdien: "Ga is leren joh". Andere Gerdien: "Ik heb een tip van mijn moeder". Janine: "Vertel..." Gerdien: "Als het leren ff niet lukt moet je 10 X de trap op en neer rennen 5 minuten uitrusten en hop weer leren." Janine: "Hahahah super goeie tip heb je em al geprobeert?" Gerdien: "Jaahh." Janine: "Haha en werkt het?" Gerdien: "Ben uitgeput op de bank nedergedaald." Jeanine: "Hahah oke." Gerdien: "Ga nu weer verder leren."

"Opgep-Appt"

Korte conversatie, een tip, elkaar even ‘opgep-Appt’. En dan weer aan de gang. Tussendoor af en toe een tip van begeleidster Henrieke van Dam, stagiaire bij het lectoraat nieuwe media van Driestar Educatief.

Werkte het? Binnenkort worden de toetsresultaten van de deelnemende groepjes met die van de andere vmbo-examenkandidaten vergeleken. De deelnemers waren gisteren tijdens de evaluatie positief: „Ik ben er beter van gaan leren.”

Belangrijk onderdeel van het motivatietraject dat het lectoraat in Kesteren uitvoerde, is bewustwording rond de invloed van media. Hoe afleidend is een rumoerig mobieltje naast je tekstboek? Daarover gaf Van Dam een presentatie voor de examenklassen. Met als advies: tijdens het leren je mobieltje uitzetten en wegleggen. „Dat heb ik nu voor het eerst gedaan, en het werkte wel”, zegt een leerlinge. Een ander: „Ik deed het altijd al. Ik zit niet zo aan dat ding vastgekleefd.”

Tussen de leeruren door kunnen de media worden ingezet om leerlingen te motiveren. Eén groep communiceerde via e-mail. „Dat liep niet zo”, zegt Van Dam. De andere groepjes whatsappten, met elkaar en met haar. „Fijn dat het een jonger iemand was, die zelf ook nog studeert”, zeggen de leerlingen. „Als een docent als begeleider zou deelnemen, zou het toch anders gaan. Dan ga je op je spelling letten en zo, en je zegt misschien ook niet meer alles. En als het een leraar is met wie je vaak ruzie hebt, wordt het hem ook niet.”

Van Dam ‘sprak’ de taal van de jongeren: „Ooow, balen Marlies;-( Zet ’m op he! Je kunt het!” Tussendoor strooide ze met tips. „Werk deze week met beloningen voor jezelf als je geleerd hebt. Dus na het leren even shoppen of tydens het leren wat snoepjes in de buurt.” „Hoe meer zintuigen je gebruikt by het leren, hoe beter je de stof in je hoofd krygt.”

Daar deden de Lodensteiners hun best voor. „Ik heb vet hard geleerd.” Het werken in Whats­App-groepjes beviel goed. „Je kunt heel makkelijk je vragen kwijt.” En het werkt beter dan Facebook. „Daar komen zo veel berichtjes langs. Als iemand dan een filmpje stuurt, wil je toch even kijken. Dus hup, dan zit je weer een poos niet te leren.”

„Mensjes, ik heb een vraagje. Weet iemand wat we moeten leren voor verzorging?” wilde iemand weten. Anderen publiceerden hun programma: „Wiskunde leren – eten – papa legt uit wat ik niet snap.”

„Ha mensen! Respect-jullie zyn de toetsweek doorgekomen!;)))” typte de begeleidster vorige week. „Voor nu: sociale media zullen er altyd blyven. Zoek n goede middenweg tussen schoolwerk en vrienden, slagen en vrye tijd.”

Ontwikkeling motivatiepakket

Het Driestarlectoraat gebruikt de ervaringen in Kesteren voor het ontwikkelen van een motivatiepakket voor scholen. „De interventie kost relatief weinig inspanning van de groepsbeheerder en is daarom zeker positief te duiden”, observeert Van Dam. „Tegelijk echter voelt de groepsbeheerder zich extra verantwoordelijk voor wat er in de groeps-app gebeurt.” De toon die de groepsbeheerder aanslaat, is belangrijk. En hoe ga je om met leerlingen die elkaar demotiveren of spammen? Ook de leerlingen geven hun mening over het project. „Eerst dacht ik: Het gaat weer over media; dit mag niet; dat mag niet. Maar het is eigenlijk wel goed dat de negatieve kanten benoemd worden. Je mobiel geeft een heleboel onrust. Het helpt echt als je hem eens een poos weglegt.”

Bron: Reformatorisch Dagblad

Meer nieuws