ICT in het onderwijs vraagt om bewuste keuzes 15 juli 2015

ICT is niet meer weg te denken uit het onderwijs, maar moet wel heel bewust worden ingezet. Dat draagt het Lectoraat Nieuwe media uit in het Media Attitude Model en in diverse andere publicaties, lezingen en workshops.

Lector Nieuwe media Steef de Bruijn en kenniskringleden Ad Verwijs en Cora van den Heuvel hebben in de achterliggende periode meegedacht met Projectgroep Leren 2020, een initiatief van het bestuurdersoverleg van de reformatorisch scholen voor voortgezet onderwijs. Deze projectgroep heeft een visienotitie geschreven die pedagogisch-didactische bouwstenen aandraagt voor leren met ICT. 

Gezamenlijke uitdaging

Dick van Meeuwen, voorzitter van Projectgroep Leren 2020 vraagt zich af: “Volgen we de technische ontwikkelingen en laten we ons onderwijs door de techniek sturen? Hebben we over een paar jaar inderdaad geen papieren methoden meer, en wat doet dat dan met onze leerlingen? Welke rol heeft de docent in de toekomst? Kortom: handelen wij als reformatorische scholen vanuit een pedagogische visie die ook onze didactiek bepaalt, of laten we ons willoos meevoeren door modieuze vernieuwingen als ‘personalistisch leren’? Deze vragen leven sterk binnen het voortgezet reformatorisch onderwijs.”
 
Alle reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs zijn bezig met het thema ‘leren met ICT’. Van Meeuwen: “We zochten naar een gemeenschappelijke visie. Daarom is de projectgroep Leren 2020 opgericht. De opdracht was om pedagogische en didactische bouwstenen te formuleren voor het verandertraject met betrekking tot leren met ict. Daarbij is nauw samengewerkt met het Driestar-lectoraat Nieuwe media van Steef de Bruijn.”

Visienotitie

Over de visienotitie zegt Van Meeuwen: “De projectgroep stelt dat de digitale ontwikkelingen niet ge­negeerd kunnen en mogen worden. We willen ons echter niet laten leiden door de techniek, maar vanuit een eigen pedagogische visie positief geformuleerde keuzes maken. Dat kunnen ook tegendraadse keuzes zijn. Leerlingen moeten voorbereid worden om als christen te kunnen staan in de samenleving van de 21e eeuw. Vanuit de reformatorische identiteit moet het onderwijs voldoende ondergrond en tegenwicht bieden ten opzichte van de opdringerige informatiesamenleving. Daarom staat attitudevorming bij jongeren centraal. Allereerst in de algemene zin van bijvoorbeeld het bijbrengen van tijdbeheersing, concentratie, woordgerichtheid en gerichtheid op de ander. Deze attitudes sluiten aan bij het zogenoemde ”media attitude model” van het lectoraat Nieuwe media.”
 
In de visienotitie komen vijf pedagogisch-didactische bouwstenen aan de orde: ‘onderwijs is vormen’, ‘onderwijs is ontmoeten’, ‘leren vergt diepgang’, ‘de leraar centraal’ en ‘ICT is hulpmiddel’.

Lees hier de volledige 'Visienotitie Leren 2020. Pedagogisch-didactische bouwstenen'.

Meer nieuws