Onderzoekscentrum werkt aan handboek christelijk leraarschap 2 mei 2017

Binnen het onderzoekscentrum christelijk leraarschap van Driestar educatief wordt gewerkt aan een handboek christelijk leraarschap. Het handboek moet de verdieping en onderbouwing gaan vormen van het herziene boek 'Essenties van christelijk leraarschap' dat dit jaar verscheen.

Het handboek is bedoeld voor masterstudenten van de opleidingen van Driestar hogeschool, 'teacher leaders' en andere leidinggevenden in het onderwijs.

Essenties van christelijk leraarschap is vooral bedoeld om in praktijksituaties mee te werken. Inmiddels gebruiken bijvoorbeeld teams op diverse scholen het boek voor een bezinnend onderdeel van de teamvergaderingen. Andere scholen organiseren een studiedag(deel) om aan de hand van Essenties na te denken over de eigen onderwijspraktijk. Hoewel het gedachtegoed van Essenties het resultaat is van vele jaren onderzoek door het lectoraat Christelijk leraarschap van Driestar hogeschool, is het boek niet bedoeld als wetenschappelijke uitgave of studiemateriaal. Omdat er wel behoefte is aan zo’n uitgave is nu gestart met de ontwikkeling van een handboek.

Uitdagingen handboek

Zo’n project kent natuurlijk nogal wat uitdagingen. Wordt dit nu dé alomvattende uitgave over christelijke pedagogiek waar het reformatorisch onderwijs in de afgelopen decennia wel naar heeft uitgekeken, maar die er nooit kwam? Kun je vanuit het onderzoekscentrum van Driestar educatief nog iets toevoegen aan wat er al over dit thema geschreven is? Kun je voor een achterban die over bepaalde pedagogische thema’s verschillend denkt met gezag spreken? Is een handboek niet veel te statisch voor dit digitale tijdperk en moet je niet volstaan met wat filmpjes?

Proces en publicatie

Dat zijn lastige vragen, waardoor we ons echter niet lam laten slaan. Wel geven ze aanleiding tot een grondig en zorgvuldig proces. De redactie van het handboek bestaat uit de auteurs van Essenties van christelijk leraarschap: Bram de Muynck, Bram Kunz en Henk Vermeulen. Maar de redactie wil graag de verschillende geledingen binnen Driestar educatief meenemen in het denkproces. Verder is het belangrijk om expertise binnen en buiten de Goudse hogeschool aan te boren, wat bijvoorbeeld betekent dat er ook externe auteurs gevraagd worden. Een onvermijdelijk gevolg van die zorgvuldigheid is dat het proces veel tijd in beslag neemt. Op dit moment mikt de redactie op publicatie in 2019. 

Meer nieuws