Christenleraar in Britse context 16 juni 2014

In 2008 gebeurde het dat onderwijsprofessor Reiss werd afgezet als directeur van de Royal Society in London. Als vertegenwoordiger van dit instituut mocht hij niet zeggen dat je als docent een kind het scheppingsverhaal mag uitleggen. De Royal Society staat voor neutraliteit en wetenschappelijkheid. Daarin past geen scheppingsverhaal.

Verbinding wetenschap en geloof

Met dit voorbeeld zitten we meteen in de Britse context van vandaag. Op uitnodiging van het lectoraat Christelijk leraarschap hield professor Trevor Cooling op 11 juni een korte lezing over de situatie in Engeland. Cooling is hoogleraar Christian Education aan de Christ Church University in Canterbury. Hij is specialist in het debat met atheïsten en ondersteunt christelijke docenten. Op de website ‘What if learning’ zijn meer dan honderd voorbeelden te vinden van lessen die leraren geven vanuit een expliciet christelijk wereldbeeld.

Onderwijs is wetenschap

De christenleraar in Engeland moet rekening houden met de kans zijn baan te verliezen wanneer hij in het publieke debat openlijk christelijke waarden doorgeeft. Onderwijs is wetenschap en deze moet neutraal zijn. De samenleving in Engeland is seculier en heeft een diversiteit aan religies. De overheid is bang voor zowel indoctrinatie vanuit religie als voor extremistische uitingen. Hoe kun je als christenleraar de leerlingen vormen, zonder van indoctrinatie beschuldigd te worden?

Onderwijs is vorming

Volgens professor Cooling zou degene die beweert neutraal te zijn, wel eens het meest indoctrinerend kunnen handelen. Onderwijs is per definitie vormend. Het gaat volgens Cooling om de open houding die je hebt in het gesprek met de ander. En cruciaal: de ruimte om natuurwetenschappelijke kennis te interpreteren vanuit een christelijk wereldbeeld. Voor het onderwijs betekent dit dat de christenleraar leerlingen helpt de kennis te vertalen naar de betekenis ervan voor de leerling zelf. Op een manier die geworteld is in christelijke waarden.

To be a blessing

Hoe je die vorming praktisch uitvoert legt professor Cooling uit in het boekje ‘Distinctively Christian Learning’?’. Op de bovengenoemde website staat beschreven hoe de leraar in drie stappen zijn lessen kan vormgeven volgens de christelijke waarden. Zo moet een student in het leerboek niet lezen hoe je als toerist in het buitenland zo veel mogelijk plezier kunt beleven. ‘Foreign languages education should prepare students for two related callings: to be a blessing as strangers in a foreign land and to be hospitable to strangers in their own homeland’

Door C.A. van Dulken-den Besten MSc

Meer nieuws