Inspectie: Investeren in voor- en vroegschools onderwijs loont! 22 maart 2017

Investeren in voor- en vroegschools onderwijs loont! Dat is de conclusie die getrokken wordt uit het rapport van de onderwijsinspectie naar vve. Het onderzoek zocht een verklaring voor de successen. De 37 grote vve gemeenten en hun vve-locaties zijn voorlopers en kunnen daarom als voorbeeld dienen.

Ouderbetrokkenheid

De meeste vooruitgang werd gemeten in de ouderbetrokkenheid. Een hoge ouderbetrokkenheid is een belangrijk middel bij het terugdringen van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, schrijft de Inspectie.
Op vve-locaties is het van belang dat er een gericht ouderbeleid is, dat ouders goed geïnformeerd worden over vve en begeleid worden in de activiteiten thuis en dat zij betrokken zijn bij de vve-activiteiten op de locatie. Het grootste deel van de vve-locaties scoort voldoende op deze punten. Toch blijkt het voor 14% van de onderzochte voorscholen lastig om voldoende ouders aan te zetten om thuis ontwikkelingsstimulerende activiteiten te doen met hun kind.

Doorgaande lijn

De inspectie zag ook grote vooruitgang in de doorgaande lijn van voorschool naar het onderwijs. Dit komt onder andere door een goede overdracht van de peuteropvang naar de basisschool. De observatiesystemen, zoals KIJK en Leerlijnen, zijn daar heel erg helpend bij.

Verbeterpunt

Er waren ook verbeterpunten die gesignaleerd werden door de inspectie. Zo kan een en vijfde van de voor- en de vroegscholen het educatief handelen nog verbeteren. Het educatief handelen bestaat bijvoorbeeld uit interactie, afstemming van de activiteiten met de kinderen en het stimuleren dat kinderen onder begeleiding zelf oplossingen zoeken door te laten doen en te ervaren.
In de interactie met de kinderen is het van belang dat pedagogisch medewerkers en leerkrachten actief stimuleren dat kinderen met elkaar samenwerken, conflicten oplossen door te praten, naar elkaar luisteren en elkaar vragen stellen. De interactie tussen de pedagogisch medewerker of leerkracht en het kind is vaak wel voldoende. Maar de het stimuleren van de interactie tussen de kinderen onderling kan nog verbeterd worden.
 
Klik hier voor het complete rapport.

Meer nieuws