Terugblik symposium ‘Hun gedrag, jouw gedrag’ – bekijk onze video 23 november 2015

Vorige week kwamen 200 onderwijsprofessionals naar het symposium ‘Hun gedrag, jouw gedrag’, georganiseerd door het lectoraat Passend leraarschap. De deelnemers spraken met elkaar niet alleen over het gedrag van leerlingen, maar ze spiegelden vooral ook hun eigen gedrag. Martine Delfos hield de hoofdlezing: “Als je de juiste houding hebt, dan verdwijnt probleemgedrag.”

Bekijk onze video onderaan!

Contact maken

In haar lezing ‘Een kind met een probleem is geen probleemkind’ focuste Martine Delfos op de houding van de leraar. Bescheidenheid is in die houding volgens haar het belangrijkste. “Het krachtigste wapen in het weerbaar maken van kinderen is de bescheidenheid van volwassenen. Voeg daar respect en beschaving aan toe. Als je die dingen toepast – bescheidenheid, respect en beschaving – dan ben je er al. Dan kun je contact maken! Een houding van respect en bescheidenheid wil ook zeggen dat je het niet begrijpt. Je begrijpt het kind helemaal niet! Dat is ook niet zo erg: je begrijpt jezelf niet eens, laat staan een ander. Dat merkt dat kind de hele dag door. Dat geeft niets! Maar kijk met aandacht naar het kind. Geef oprechte aandacht! Want aandacht verbindt mensen.”

Nooit een probleem

“Een kind is nooit een probleem,” volgens Martine Delfos. “Wij plaatsen al het afwijkende gedrag onder een diagnose. Dat is niet terecht. De hele mens verdwijnt erdoor!” Al jaren voert Delfos een kruistocht tegen allerhande pillen die kinderen krijgen, en ook tijdens het symposium ageert ze tegen psychofarmaca. “Onderzoeken hebben bewezen dat die niet werken. Ze kunnen wel je gedrag doven, dat wel, maar ze doen niet wat ze zouden moeten doen. Zo ook Ritalin. Dat wordt nog steeds heel veel gebruikt. Maar het wordt allang niet meer onderzocht, want we weten dat het niet werkt. Een opvoedkundige ingreep helpt beter. Een pilletje is zo veel makkelijker, maar daarmee leer je een kind dat hij of zij het niet zelf kan. Dat is een heel slechte les!”

Vriendelijk gevoel

“Wat is er nodig om het contact met kinderen te leggen? Heel simpel, een vriendelijk gevoel. Als je een dag niet goed in je vel zit, deel dat dan met de kinderen. ‘Ik ben vandaag niet zo vriendelijk, want ik voel me niet zo goed.’ Dan weten de kinderen dat en dan kunnen ze er rekening mee houden. Dan hoeven ze zich niet elke keer af te vragen: waarom doet ze zo boos, wat heb ik gedaan?” Begin goed te kunnen om kinderen en jongeren te verbinden. Daarmee moet je beginnen! Je hoeft geen supermens te zijn, maar wees gewoon echt." Delfos was blij dat het tijdens deze lezing over de houding van de leraar mocht gaan. "Ik vond het fijn dat ik het over jullie mocht hebben. Want bij jullie moet het gebeuren!" 
 

Workshops

Tijdens workshops over diverse thema’s gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over het gedrag van leerlingen en hun eigen gedrag. Gespreksthema’s waren bijvoorbeeld sociale veiligheid, ouderbetrokkenheid, groepsdynamica en hoogbegaafdheid. In de workshop groepsdynamica werd de rol van de leraar bij positieve groepsvorming uitgewerkt. Want een klas is niet per definitie een groep; het vraagt inspanningen van de leraar om van je klas een groep te maken. Ook bij de workshop hoogbegaafdheid lag de focus op de leraar. Hoogbegaafde kinderen laten in hun gedrag vaak al zien wat zij nodig hebben en wat zij eigenlijk van jou als leraar vragen. Heel goed kijken luisteren is dus essentieel!

Bekijk onze video:



Wil je meer weten over ons aanbod rondom passend onderwijs? Klik hier.

Meer nieuws