NIEUW: Brochure met goede praktijken van passend onderwijs 6 april 2017

Het lectoraat Passend leraarschap bezocht verschillende scholen die voorbeeldig zijn op het gebied van passend onderwijs. In een brochure zijn vijf mooie voorbeelden verzameld. Vraag ‘m gratis aan! In dit bericht een korte samenvatting van de mooie aanpak van basisschool De Zandbaan, Rilland.

Bestel de brochure onder aan dit bericht.

Op de betrekkelijk kleine basisschool De Zandbaan in Rilland worden in het kader van passend onderwijs enkele leerlingen begeleid die hechtingsproblematiek hebben. De school kent alleen combinatiegroepen, maar ziet toch kans om deze leerlingen een plek binnen het regulier basisonderwijs te bieden. De betreffende leerlingen hebben veel behoefte aan bevestiging en aandacht. En daarnaast werkt een van hen met een eigen rekenprogramma. De meisjes zitten bij elkaar in één combinatieklas. Ze wonen in een gezinshuis van de familie Zwijnenburg in de omgeving van Rilland.

Innerlijke drive

Vanuit een innerlijke drive wil het team ten dienste staan van alle kinderen van de achterban. De afgelopen 27 jaar zijn er weinig kinderen verwezen. Het beleid is vanuit de praktijk gegroeid, “bottom up”. De diepste drive vindt de school in Lukas 5: de mannen die hun vriend bij Jezus brengen door het dak. “Je doet het niet alleen, je gaat tot het uiterste, je geeft het niet zomaar op!” aldus Paul Schipaanboord, intern begeleider. “En dit wordt rijk gezegend. Deze man wordt niet alleen genezen, maar ook zonden worden vergeven.”

Grenzen stellen

Typerend voor de school zijn de kinderen met ASS en de hoeveelheid pleegkinderen (bijna 10% van het aantal leerlingen). Op een kleine school heeft dit wel grote impact en het zet ook aan tot nadenken over de grenzen van het kunnen. Er zijn veel ervarin­gen opgedaan met pleegkinderen die soms ook getraumatiseerd zijn. Alle leerlingen die meer zorg nodig hebben worden opgevangen door de school. Er zitten momenteel kinderen met een laag IQ, ADHD, ASS, dyslexie en hechtingsstoor­nis. Kinderen met externaliserend probleemgedrag kan de school niet aannemen, er is geen time-outruimte en er is onvoldoende personeel om deze leerlingen goed onderwijs te kunnen geven. De school stelt dus duidelijk grenzen.

Voorspelbare organisatie

Binnen de school wordt veel structuur aangebracht en worden duidelijke regels gehanteerd. De organisatie is voorspelbaar. Daarnaast is er laagdrempelig contact met ouders. De leerkrachten gaan tot en met groep 7 bij alle ouders van hun leerlingen op ouderbezoek. De intern begeleider denkt vanuit de vraag wat een kind nodig heeft, maar laat het medi­sche denken niet helemaal los: soms is een onderzoek en diagnose ook nodig en zinvol.

Interne en externe expertise

In de school zijn teambreed diverse professionaliseringtrajecten geweest. Leerkrachten hebben bijvoorbeeld de master Special Educational Needs gehaald. Bij de vergaderingen van het ondersteuningsteam is standaard een orthopedagoog aanwezig. Men verwijst leer­lingen die dit nodig hebben naar fysiotherapie en logopedie. Ten behoeve van de opvang van pleegkinderen worden diensten van Questor ingehuurd.

De begeleiding van pleegkinderen in de praktijk

De school geeft pleegkinderen extra aandacht. Omdat deze kinderen in de “overleefstand” staan, is rust uitstralen heel belangrijk. Leerkrachten reageren zo veel als mogelijk neutraal en niet vanuit emotie. Ze leggen zich neer bij het feit dat je veel geeft en weinig ontvangt: ze zijn voorbijgangers in het leven van de kinderen. De leer­krachten zijn nuchter in wat ze kunnen bereiken met kinderen. De focus ligt daarbij op korte termijndoelen. In de groepen heerst rust. De leerkrachten geven duidelijk het gevoel er voor de leerlingen te zijn. In de groepen heerst een klimaat van aandacht en warmte.

Ouder aan het woord: "De school is een veilige plek" 

Mevrouw Zwijnenburg heeft met haar man een gezinshuis in de nabije om­geving van Rilland. Zij bieden daar plaats aan pleegkinderen tot 18 jaar. Op dit moment zitten twee meisjes op De Zandbaan in Rilland. Mevrouw Zwijnenburg: “Iedereen in en rond de school reageerde heel positief. Alle meisjes wilden wel vriendin zijn van deze zussen. Hun gevoel van zelfvertrouwen is hierdoor gegroeid. Door intensief contact met de school en veel afstemmen bleek de school een veilige plek. De leerkrachten zijn zeer betrokken op de kinderen. Hier­door is er een positief klimaat op de school, kinderen voelen zich gezien en gehoord”. Sterk van de school vindt mevrouw Zwijnenburg dat de school in haar zorg voor kinderen echt de situatie van een kind goed wil bekijken. “Daarin gaat men tot het uiterste. De sociale betrokkenheid van de school is groot. Toch krijgt de school het voor elkaar dat de kinderen zich geen uitzondering voelen. Een van hen heeft een eigen rekenprogramma en daardoor kan ook zij een 9 halen voor haar werk. Men komt tegemoet in haar behoefte aan veiligheid en geeft haar de juiste complimenten.”



Ook de brochure ‘Good practices van passend onderwijs’ ontvangen? Vul het formulier in en ontvang ‘m gratis! Je kunt één brochure per persoon aanvragen.

 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering aan school/organisatie, geen privé-adres)  
     
School of organisatie    
     
Bevestiging    
     
   
   
Bedankt voor je bestelling! Heb je een vraag hierover? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.  

Meer nieuws