Mentorpluscursus: “Echt een positieve invloed op het hele team” 20 juni 2018

In de mentortraining wordt gewerkt vanuit de drieslag van leren. Daarbij wordt aandacht besteed aan het leren van leerlingen, leren van de a.s. collega en het leren van de opleider (mentor) als professional.  Mentoren worden dan ook geschoold in het begeleiden van studenten.  

Jan Kuijers, docent aan de Koning Willem-Alexanderschool, is één van de deelnemers van de mentorpluscursus: “De mentorpluscursus heeft een positieve ontwikkeling in het team op gang gebracht. Het is een training die niet alleen gericht is op het werken als mentor en het begeleiden van PABO studenten, maar ook zeker op de persoonlijke ontwikkeling. Door wisselende werkvormen, een evenwichtig stuk theorie steeds gekoppeld aan de praktijk en ook de opdrachten ter verwerking van ieder trainingsmoment  hebben we de training als prettig en zinvol ervaren.”
 
Uit onderzoek van Geldens is gebleken dat de rol en de kwaliteit van de mentoren de belangrijkste voorwaarde is voor het succesvol leren en onderwijzen van aanstaande leraren bij het Samen opleiden. De mentor biedt de gelegenheid aan de aanstaande leraar om kennis te maken met het beroep van leraar en begeleidt de aanstaande leraar in het ingroeien in het beroep van leraar. Daarbij daagt de mentor de a.s. leraar uit tot leren wat diepgaand en duurzaam is en doorwerkt in het gedrag. De mentor reflecteert op zijn eigen praktijk en kan de aanstaande leraar begeleiden om het reflectieproces zelfstandig te beoefenen.

Proces voor mentrix en stagiaire 

Ook Teunia Verheul, lio stagiaire, heeft goede ervaringen met de mentor cursus. Haar mentrix Truus Slootweg, leerkracht van groep zes en zeven, volgde de cursus en besprak deze met haar stagiaire: “Met veel enthousiasme volgde mijn mentrix de bijeenkomsten van de mentortraining. De tweede bijeenkomst stond Peter Ruit met hen stil bij de begeleidingsgesprekken. Het ging toen vooral over de ‘lift’, het pendelen tussen denken, voelen en willen. Geïnspireerd kwam ze daarna terug bij mij. Samen evalueerden wij de dagen die achter lagen. Ik merkte dat ik ergens tegenaan liep, maar ik kon het nog niet precies woorden geven. Ik wist waar ik niet tevreden over was, maar ik wist nog niet waar de oorzaak daarvan lag. Mijn mentrix nam mij mee in de ‘lift’. Dit was een eyeopener voor mij omdat ik nu ging beseffen waar de oorzaak lag van mijn probleem. Hierdoor kon ik gericht werken aan dat waar ik tegen aan liep. Voor mij als aanstaande leraar was dit een waardevolle toevoeging in de begeleiding van mijn LIO stage. Mijn nieuwsgierigheid werd geprikkeld en met betrokkenheid heb ik de volgende bijeenkomst gevolgd. Een diepgaande, waardevolle training voor een mentor én student.”

Volg zelf de cursus

Jan Kuijers: “We willen deze cursus graag aanbevelen. Indien mogelijk met het volledige team. Het kan waardevol zijn als bijvoorbeeld lio-stagiaires ook deelnemen aan de training. Daardoor krijgt de realiteit van begeleiden en omgaan met elkaar een diepere dimensie.”

Neem voor meer informatie contact op met de onderwijsadviseur of ga naar de cursuspagina. Op deze pagina vind je ook de mogelijkheid om je aan te melden.
 

Meer nieuws