Mediawijsheid in het SBO en (V)SO 30 juni 2022

Hoe maak je een eigen nickname? Wat zegt jouw ja/nee-gevoel bij films met geweld? Hoe reageer je als je bloot ziet langskomen op internet? De methode Stapp voor mediawijsheid in de klas is doorontwikkeld voor speciale doelgroepen. Voor leerlingen in het SBO en (V)SO wachten mooie lessen met een praktische toespitsing.

Actuele thema's in de online wereld

Zevenentwintig lessen mediawijsheid voor het speciaal basisonderwijs en vijfentwintig lessen over verschillende mediathema’s voor het (voortgezet) speciaal onderwijs zijn in een project van twee fasen ontwikkeld. De lessen gaan over aspecten van cyberpesten, games, films, intieme media en de online wereld. Ze behandelen alle actuele thema’s die de leerlingen van de doelgroep dagelijks tegen kunnen komen in de online wereld. In de lessen is gezocht naar een passend niveau met duidelijke regels en leuke doe-opdrachten.

Kinderen weerbaar maken

“Ik vind dat de lessen mediawijsheid van Stapp (V)SO heel goed aansluiten bij het niveau van de leerlingen in mijn groep”, vertelt Lenneke Stufken, leerkracht op het VSO bij Rehoboth Onderwijs en Zorg in Barneveld. “De kinderen leren door de lessen op een andere manier naar de digitale wereld te kijken, doordat de Bijbel en Bijbelse waarden de leidraad zijn van elke les. Met behulp van deze lessen probeer ik de kinderen weerbaar te maken voor de digitale wereld waarin ze straks terecht zullen komen.”

Klankbordgroep (V)SO

Lenneke Stufken maakte deel uit van de klankbordgroep van leerkrachten uit het (V)SO. De leerkrachten dachten mee over belangrijke mediathema’s en passende didactiek. Ze gaven feedback op de lesontwerpen en probeerden de lessen uit. Ook bij de ontwikkeling van Stapp SBO zijn de lessen  met een dergelijke klankbordgroep uitgedacht en uitgeprobeerd. Het is waardevol dat de lessen letterlijk vanuit de praktijk en in samenwerking met de leerkrachten zijn ontstaan.

Meer informatie over Stapp 

Nieuwsgierig geworden naar de lessen Stapp SBO? Neem een kijkje op Stapp-methode.nl en vraag een proefles aan via de website. De lessen Stapp (V)SO krijgen nog een opmaakronde en zijn per september beschikbaar voor de scholen.

Wil je meer weten over Stapp SBO en (V)SO? Neem dan contact op met Henrieke Hoogendijk. Wil je meer weten over Stapp PO of Stapp VO? Neem dan contact op met Wim van den Bosch.

Mediawijsheid? Natuurlijk breng je dat in de klas!

Meer nieuws

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.

    • Benjamin over de Master Leren en Innoveren: 'Voor een bredere impact in het onderwijs zorgen'

      Benjamin Wichers (27) is docent Duits op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Daarnaast volgt hij de Master Leren en Innoveren (MLI), die op Driestar hogeschool wordt gegeven in samenwerking met de CHE en de Viaa.

    • Inschrijving post-hbo Intern begeleider geopend: 'Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om jou'

      Ib’er zijn is een prachtig vak! Je denkt en bouwt mee aan het beleid van de school, je ondersteunt en begeleidt je collega’s in het realiseren van goed onderwijs. Zo stimuleer je het leren op je school. Meld je daarom nu aan voor de post hbo-opleiding intern begeleider.

    • Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders

      ‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.