Aan de slag met de handelingssuggesties van Zien! 6 februari 2019

De nieuwe handelingssuggesties van Zien! zijn geschikt om zowel preventief als curatief aan de slag te gaan met het sociaal-emotioneel functioneren van de kinderen in je klas. We hebben al onze suggesties voor aanpak op alle dimensies nu handig bij elkaar gezet in één document.

Opbouw

Per ontwikkelleeftijd zie je eerst de leerdoelen die (per dimensie en ontwikkeltaak) hierbij horen. Daaronder vind je alle suggesties voor aanpak terug. Je kunt keuzes maken aan welke doelen je wilt werken, en welke aanpak je daarbij wilt gebruiken. Voor veel doelen zijn verschillende aanpakken beschikbaar. Je kunt zelf kijken wat bij jou en/of je groep past. Veel suggesties zijn erop gericht om tijdens je lessen uit te voeren, bijvoorbeeld tijdens een gymles of een samenwerkopdracht.

Sova-methode

Je kunt er op deze manier voor zorgen dat álle onderdelen het hele jaar door aan bod komen. Zo kun je Zien! inzetten als sova-methode, en preventief werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Op basis van de (groeps)profielen kun je keuzes maken waar je groep/leerling extra ondersteuning op nodig heeft. Die dimensies kun je dan extra aandacht geven.

Totaaldocument

Naast dit document met alle suggesties voor aanpak per ontwikkelingsleeftijd, is er ook een ander bestand, waarin álle complete handelingssuggesties staan, zoals je ze ook onder de indicatie-uitspraken kunt vinden. Deze bevat meer informatie en is voor curatief gebruik extra geschikt: je kunt kijken wat de zone van naaste ontwikkeling is van een groep/kind. Het kan zijn dat je dan doelen kiest van een lager ontwikkelingsniveau om aan te werken.

De eerste schoolweken

Meestal vul je Zien! in rond de herfstvakantie en ga je daarna nadenken over een aanpak. Juist die eerste schoolweken is het belangrijk om bezig te zijn met leerling- en groepsgedrag. In die weken zou je goed kunnen werken aan Betrokkenheid en Welbevinden.

Pedagogische interventies

Jouw handelen als leerkracht is cruciaal in de groep. In het document vind je daarom ook een kort overzicht met tips per vaardigheid. Wat kun je doen en wat moet je juist niet doen?

Aan de slag

Wil je aan de slag? Je kunt beide document downloaden onder de knop Informatief op het startscherm van Zien!, onder het kopje Handelingssuggesties leerjaar 1-8. Het gaat dan om de documenten ‘Werken aan de Zien! dimensies’ en ‘Handelingssuggesties ZIEN! zomer 2018 Totaal’.

Meer nieuws

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.

    • Benjamin over de Master Leren en Innoveren: 'Voor een bredere impact in het onderwijs zorgen'

      Benjamin Wichers (27) is docent Duits op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Daarnaast volgt hij de Master Leren en Innoveren (MLI), die op Driestar hogeschool wordt gegeven in samenwerking met de CHE en de Viaa.

    • Inschrijving post-hbo Intern begeleider geopend: 'Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om jou'

      Ib’er zijn is een prachtig vak! Je denkt en bouwt mee aan het beleid van de school, je ondersteunt en begeleidt je collega’s in het realiseren van goed onderwijs. Zo stimuleer je het leren op je school. Meld je daarom nu aan voor de post hbo-opleiding intern begeleider.

    • Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders

      ‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.