Testing the test: Halen onze toetsen een voldoende? 8 november 2016

“Wat toetsing in het onderwijs betreft is er een forse kloof tussen wat de experts zeggen en wat er in de klas gebeurt”, zo stelt prof. Barry O’Sullivan, senior adviseur English Language Assessment van de British Council. 

Dit deed hij in de openingslezing van een conferentie over toetsing in het vreemdetaalonderwijs.

Onder zijn gehoor bevinden zich ook tien studenten van de lerarenopleiding Engels van Driestar hogeschool. Op 28 en 29 oktober woonden ze de conferentie bij in Aigle (Zwitzerland). Na afloop beoordelen ze de toetsen die ze zelf afnemen als onvoldoende. 

Verkeerd meten

De studenten geven allemaal Engels in het voortgezet onderwijs, en ze evalueerden hun eigen toetsen aan de hand van de workshops en lezingen. Hun conclusie is bijzonder kritisch: geen repetitie haalt een voldoende.

"De toetsen die we van de methoden krijgen, meten verkeerd. We toetsen of de leerlingen hebben geleerd, niet of ze taalvaardig zijn en in Engels kunnen communiceren." De toetsen sluiten niet aan bij de leefwereld van de leerlingen en ook niet bij het doel waarvoor ze Engels leren.

Een studente merkt op dat de toetsen op school te veel nadruk leggen op de schrijfvaardigheid van leerlingen: "Mijn leerlingen zijn misschien goed in luisteren of spreken. Maar ze halen slechte cijfers, omdat Engels meestal schriftelijk wordt overhoord, terwijl ze in real life vooral met spreektaal te maken krijgen." 

Motivatieverlies

Het effect van overhoringen op school is over het algemeen niet positief. Door de manier van toetsing het voortgezet onderwijs verliezen leerlingen vaak hun motivatie voor Engels. "We hebben acht tot tien verplichte repetities per jaar. Ik kan niet met mijn leerlingen oefenen totdat zij de stof goed begrijpen. Ik moet de lessen geven volgens het boek en het vervolgens ‘aftoetsen’. En dan weer doorgaan, of ze de stof begrepen hebben of niet", aldus een deelnemer. Daardoor stapelen ze soms het ene slechte cijfer op het andere. Een ander valt hem bij: "Bij ons krijgt een leerling ook nooit een toets terug. Ze vragen er niet om, maar ze leren er ook niet van. 

Leren doe je met elkaar

Waarom naar Zwitzerland? Pieter Kramer, student Engels op Driestar hogeschool en docent op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn, had net als de andere studenten, een reis van twintig uur in de auto heen en weer voor over. ‘Natuurlijk kan ik ook een filmpje op YouTube bekijken, maar leren doe je vooral met elkaar. De reis, de workshops, de gesprekken met elkaar, de setting met uitzicht op de Alpen zorgden voor een onvergetelijke ervaring’.

Tips

  1. Zorg voor een link met de werkelijkheid. Vraag je af of de leerling de stof op deze manier zal tegenkomen in ‘real life’.
  2. Toets taalvaardigheid (het kunnen gebruiken van de taal) en niet kennis van de taal.
  3. Geef echte feedback: Geef niet alleen de correcties en de goede antwoorden, maar help leerlingen om de volgende stap te nemen. Geef ook antwoord op de vraag: Hoe pak ik dat aan? Vergeet niet om ook aan te geven wat er goed is gegaan.
Klik hier voor meer informatie over de IATEFL TEASIG Conferentie.

EN-groepsfoto.png

 

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”