Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres Geplaatst op 30 november 2018

Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).

Henk’s Mavo-2 leerlingen kozen zelf uit 250 (strip)boeken en lazen iedere Engels les een kwartier in stilte. Iets dat hen niet interesseerde legden ze terug. Bewust is afgezien van formele becijferde tests na het lezen; het lezen was zijn eigen beloning. En dat werkte. Naast significante groei in leesvaardigheid (ten opzichte van een controlegroep) bleek dat leerlingen het vrij lezen kwartier niet graag meer willen missen.

Meer weten? Neem contact op met de vakgroep Engels: c.vanderwind@driestar-educatief.nl (studieleider)
 

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Handtekening overname CPS door Driestar educatief gezet

      28 november 2018 vond de officiële overname van CPS door Driestar educatief plaats. In Amersfoort zetten Jan Telgen (bestuurder), Rens Rottier en Robert Zoutendijk (bestuurders Driestar educatief) hun handtekening onder de notariële akte.