Jufs in spe snuffelen tussen de tweedehandsjurken 24 april 2019

In het kader van duurzaamheid organiseerde de duurzaamheidscommissie van Driestar hogeschool onlangs een kledingruil: Swap, don't shop is het motto.




In de studentenliving van Driestar hogeschool in Gouda staan twee rijen tafels opgesteld. Op het meubilair: stapels shirts, rokken en blouses. Verder liggen er een verdwaalde pyjama, een exotisch gekleurde zwembroek en een wollen sjaal. Aan een paar kapstokken hangen de jurkjes. Onder een tafel staat nog een tiental paar schoenen. De prijslijst is kort en krachtig: schoeisel gaat weg voor 5 euro, een jurkje doet 3 euro, rokjes kosten 2 euro en de shirtjes wisselen voor maar 1 euro van eigenaar. Als je als student kleding inleverde, mag je gratis iets voor een nieuwe outfit uitkiezen.

kledingruil2.jpg
Het winkelend publiek bestaat vooral uit studentes. Ze neuzen tussen de stapels rokjes –die netjes op maat gelegd zijn– en passen gekozen modellen in het speciaal daarvoor ingerichte hokje. Twee jufs in spe staan bij de jurken. De een houdt een met rood-blauw-wit gestreept jurkje voor bij haar vriendin. „Het staat prachtig bij je ogen.” De ander lacht: „Ha, jij kunt zo verkoper worden.”

Verder lezen? Dit artikel is geschreven door een journalist van het RD. Lees hier het hele artikel.

Meer nieuws

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

    • Word jij een dyslexiespecialist 2.0?

      Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

    • Werken aan programma Met Sprongen Vooruit vanuit Leerlijnen jonge kind

      Werk je met de Leerlijnen jonge kind (4-7 jaar), dan is het handig als je bij de leerdoelen meteen concrete materialen hebt om daaraan te gaan werken. Vanuit de leerdoelen wordt daarom verwezen naar verschillende methodieken. Nieuw toegevoegd zijn de verwijzingen naar het programma Met Sprongen Vooruit.

    • Nieuwe leerlijn Digitale geletterdheid voor (v)so

      Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om media op een goede manier te gebruiken. Juist de kwetsbare leerlingen op het so en vso hebben daarbij voldoende begeleiding nodig. Gelukkig zijn er steeds meer hulpmiddelen beschikbaar om daaraan te werken, zoals lesmaterialen. Er is ook een mooie leerlijn die als leidraad kan dienen.