'Help leraar en zorgleerling zodat het voor hen beiden passend onderwijs wordt' 13 oktober 2020

'Schaf het speciaal onderwijs niet op korte termijn af. De expertise en de kleinschaligheid biedt sommige leerlingen betere ontwikkelingsmogelijkheden dan het reguliere (’passende’) onderwijs nu kan bieden.'


Dit artikel verscheen vandaag in het Nederlands Dagblad. Lees hier het hele artikel.

Dat schrijven lector inclusieve klassen, Neely Anne de Ronde, en kinder- en jeugdpsycholoog en onderzoeker Albert de Vries van Driestar educatief.

De kinderombudsman bracht pas naar buiten dat kinderen met een meervoudige of complexe ondersteuningsbehoefte het onderwijs nog niet passend genoeg vinden. De hulp sluit onvoldoende aan bij hun behoeften en mogelijkheden. Om het onderwijs passender te krijgen, willen kinderen beter gehoord worden.

Uit een recente enquête van het Lerarencollectief blijkt tegelijkertijd dat 75 procent van de ondervraagden in het basisonderwijs moeite heeft om leerlingen met een handicap of gedragsproblemen goed te helpen. Ze hebben niet de benodigde expertise en tijd voor hun ‘zorgleerlingen’.

Dit soort enquêtes zijn de afgelopen jaren vaker gehouden en het beeld blijft hetzelfde: de klassen zijn te groot, het aantal zorgleerlingen te veel en de werkdruk is te hoog. Toch zijn er al veel scholen waar passend onderwijs wel slaagt.

>> Lees verder op de website van het ND

Meer nieuws