Van werkdruk naar werkplezier 5 april 2019

Sinds dit schooljaar is er geld beschikbaar om werkdruk op scholen aan te pakken. Heb je er wel eens goed over nagedacht wat werkdruk voor jou of voor jullie als team inhoudt? Weet jij waarvan je geniet, waar je energie van krijgt en waar dit weglekt? En kun je nog iets doen aan de manier waarop je werkt? Driestar managementadvies denkt graag met je mee. Want gezonde werkdruk – daar word je beter van!

Het is de laatste tijd veel in het nieuws: leraren staan onder druk. Regeldruk, administratiedruk, veranderdruk. Je agenda is altijd vol, je dag altijd te kort. Herken je dit bij jezelf of je team? Het gevaar kan zomaar zijn dat het je écht opbreekt, met als gevolg dalend welbevinden en stijgend ziekteverzuim. Binnen Driestar managementadvies zijn we ervan overtuigd dat het zinvol is om je bewust te worden van hoe je je werk doet. Een van de thema’s binnen ons aanbod is daarom een cursus ‘Timemanagement’.

Drijfveren

Behalve aandacht voor timemanagement zijn teams ook gebaat bij nadenken over wat hen drijft in hun werk. Om je team een stap verder te hebben zetten we het instrument Management Drives in. Met behulp van deze methode word je je bewust van je eigen handelen als persoon én in je team. Je krijgt zicht op ieders kwaliteiten en motivatie en handvatten hoe je dat positief in kunt zetten voor een gezamenlijk eindresultaat.

Een voorbeeld: Als de samenwerking minder goed loopt, heeft dit vaak te maken met het feit dat collega’s heel verschillend zijn maar dat niet goed inzien van elkaar. Als zij zich bewust worden van hun eigen handelen en begrip kunnen opbrengen voor hun collega, leren ze om alle kwaliteiten die er in een MT/team zijn optimaal in te zetten. De afstemming en samenwerking gaat veel beter en het onderling vertrouwen neemt toe. En dat is de beste basis voor een vruchtbare samenwerking en levert voor alle collega’s meer werkplezier op.

Schoolleiders

Driestar managementadvies verzorgt voor scholen een traject Management Drives op maat. Voor schoolleiders/ MT’s is vanuit Driestar managementadvies een speciaal traject ontworpen waarin we meer ingaan op thema’s als waarderend leiderschap, je stijl van leidinggeven en hoe je relaties in je team verstevigt. In deze tijd draait leiderschap om het creëren van verbindingen om samenwerking te bevorderen; samen met je team onderzoeken en experimenteren om zo wendbaar vooruit te kunnen.

Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen, jouw wensen en klachten en hoeveel oog heb je als waarderend leider voor de drijfveren van je teamleden? Dit traject helpt jou als schoolleider om samen met je team van werkdruk naar werkplezier te gaan en een gezonde werkdruk in je school te bewaken.

Meer informatie

Interesse? Over doorpraten? Neem contact op met Thea de Mots.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.