Teamwork makes the dream work 30 oktober 2018

Leerlingen doelgericht laten samenwerken heeft veel voordelen. Samenwerkend – of coöperatief – leren werkt net als een hefboom. Als je een hefboom goed gebruikt, kun je met weinig moeite een zware last tillen. Zo is het ook met coöperatieve leerstrategieën: als je ze goed gebruikt, kun je met weinig moeite de onderwijsresultaten radicaal verbeteren.

Zowel zwakke als sterke kinderen hebben baat bij samenwerkend leren. Het samenwerken gebeurt in kleine heterogene groepjes. Zwakke en middelmatige leerlingen profiteren van de samenwerking met sterkere leerlingen en de sterke leerlingen leren nieuwe leerstrategieën door de leerstof te onderwijzen aan anderen.
 
Coöperatief leren levert een positieve bijdrage aan de cognitieve en sociale ontwikkeling. Het stimuleert de betrokkenheid en actieve deelname van de leerlingen. Er is veel variatie in werkvormen. De effectieve leertijd wordt vergroot en het heeft een positieve invloed op de groepssfeer en het zelfvertrouwen van de leerlingen.
 
In onze mediatheek hebben we veel boeken over coöperatief leren en ook spellen waarbij het niet draait om individuele prestaties, maar om goede samenwerking. Coöperatief leren kun je samenvatten met de twee woorden ‘wij samen’. Hier vorm aan geven is toch de droom van iedere leerkracht?
 
Wij helpen je graag!

Een greep uit onze collectie:

samenwerkend-leren.png Cooperatief-leren-binnen-passend-onderwijs.png tridio.jpg
5-minuten-cooperatief.png regenboog.jpg teamtekenen-(1).jpg
     

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".