Symposium Het jonge kind ook online een succes 30 maart 2021

Inspiratie, ontmoeting en gezelligheid; de vaste ingrediënten van symposium Het jonge kind ontbraken ook dit jaar niet. Zo’n 280 deelnemers volgden op 24 maart dit symposium. Thuis achter de laptop of samen met het onderbouwteam voor het digibord, met wat toegestuurd lekkers binnen handbereik. Samen leerden we meer over problematisch gedrag bij kleuters, een rijke speelleeromgeving, schrijfproblemen en een taalontwikkelingsstoornis. ‘Wat fijn om zo online een mooie dag met elkaar te hebben!’

De lastige kleuter

Al ruim voor de start rolden de eerste enthousiaste reacties de chats binnen. ‘Wij zitten er klaar voor en hebben er zin in!’ gevolgd door de schoolnaam. En ook na de lezing van Betsy van de Grift bleven de vragen maar binnen stromen. Haar lezing over problematisch gedrag bij kleuters was herkenbaar en het advies over ‘geef ze de tijd’ nuttig, maar hoe doe je dat precies? En waarom moet de harde knip tussen groep 2 en 3 verdwijnen? Vragen waar na de lezing enthousiast over doorgepraat werd. Een deelnemer verzucht in de chat ‘Ik had nog wel veel langer naar Betsy willen luisteren’. 

Rijke speelleeromgeving

Na de livestream namen Bea Pompert, Hans Stroes en Esther Fontein de deelnemers verder mee in de wondere wereld van het jonge kind. Bea Pompert benadrukte in haar workshop de meerwaarde van betekenisvol spel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Vanuit het thema ‘In oma’s keuken’ legde ze de verbinding tussen spel en ontwikkeling. ‘Een rijke speelleeromgeving moet niet alleen uitlokken tot spelverhalen maar ook tot onderzoeken en tijdsbewustzijn. Neem nou snijbonen: hoe kun je die snijden? En hoe werkt een snijbonenmolen? Hoe deed oma dat? En hoe kan mama dat nu doen?’ 

Schrijfproblemen

Hans Stroes stak met zijn workshop ‘Help, de helft van mijn kleuters is onhandig’ in op de toename van schrijfproblemen. ‘Uit onderzoek blijkt dat 30% van de leerlingen schrijfproblemen heeft.  De oorzaak is gebrek aan oefening en dat is niet los te zien van de opkomst van tablets’. Ideeën om de ontwikkeling te stimuleren had Hans genoeg: ‘Veel buitenspelen en gymmen. Daarnaast in de klas bewegingstussendoortjes, handengym, een beweging van de week en kleine motoriekhoek/kist’.

 

Rijk taalaanbod

In de workshop over taalontwikkelingsstoornis (TOS) vertelde Esther Fontein ons meer over het herkennen hiervan. ‘Signalen van een leerling met TOS zijn korte onlogische zinnen, slecht verstaanbaar, weinig praten, slecht concerteren en anderen vaak niet begrijpen.’ Klik hier om een TOS check te downloaden. En hoe begeleid je dan een kind met een taalontwikkelingsstoornis? ‘Wat helpt bij deze groep kinderen is een rijk taalaanbod. Zet interactief voorlezen in, geef ze de tijd om te reageren en laat taal toevoegen voor de meerwetende ander’.   

Terug- en vooruitblik

Organisatoren Hetty Berkhout en Christiene Maaijen kijken met genoegen terug op het symposium. ‘Wat fijn om zo online een mooie dag met elkaar te hebben! Waardevol om met al die kleuterleerkrachten uit het hele land te luisteren naar een inhoudsvolle lezing en workshops over het jonge kind. Uiteindelijk doen we het daar toch allemaal voor!’. Wel was het stil zo in de school. ‘Normaal gonst het heel de dag van zo’n 200 vrouwen, dat hebben we gemist maar het contact via de chat maakt veel goed!’. Intussen is ook de datum van volgend jaar bekend. ‘Volgend jaar hopen we op 2 februari weer een jonge kind symposium te organiseren. Hopelijk kunnen we jullie dan weer allemaal fysiek ontmoeten. Tot dan!’.
 
Op 2 februari 2022 organiseren we ons volgende symposium Het jonge kind. Zet de datum vast in je agenda of schrijf je hier in voor de mailinglist. Je krijgt dan een seintje als je je kunt aanmelden. Kun je niet wachten en wil je nu al verder met het jonge kind? Bekijk dan onze website en zie wat wij voor jou en je kleuters kunnen betekenen.  

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".