L-E-Z-E-N, LEE-ZEN en nu vloeiend! 8 april 2021

Vloeiend lezen; makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ondersteun je kinderen bij het vloeiend leren lezen? Rita (intern begeleider) en Bart (leerkracht groep 3/4) zien dat de leesachterstanden mede door de lockdown versterkt worden. Hoe kunnen zij (en jij als leerkracht of ib'er) daarmee omgaan?

Rita, intern begeleider, merkt bij het analyseren van de leestoetsen dat veel kinderen van de groepen 3 en 4 niet of nauwelijks vooruit zijn gegaan met lezen. Ook de leerkrachten van groep 3 en 4 merken op dat de leerlingen door de lockdown stil lijken te hebben gestaan in hun leesontwikkeling. Rita en de leerkrachten van groep 3 en 4 gaan rond de tafel zitten om een plan te verzinnen om de zwakke lezers te helpen, maar waar begin je? Welke methode zet je in? Welke methode is haalbaar in de praktijk en effectief gebleken?
 
Bart, leerkracht van groep 3/4, heeft een oudergesprek over de leesontwikkeling van Bob. Bart heeft gezien dat Bob wel alle letters kent, maar nog steeds niet tot vloeiend lezen is gekomen. Ouders geven aan dat ze echt proberen zoveel mogelijk met Bob te lezen, maar dat het er vaak bij inschiet. En voegen de ouders toe: Kunnen jullie op school niet wat meer betekenen voor Bob? Daarvoor zit hij tenslotte op school. Bart geeft aan dat school nog erg bezig is in het zoeken naar de juiste leesmethode voor zwakke lezers, maar als deze is gekozen dat Bob zeker in aanmerking zal komen.

Leesachterstanden

Herken je de casussen van Rita en Bart? Kinderen kunnen achterstanden opgebouwd hebben (mede door de lockdown) op het gebied van lezen. Als leerkracht of ib'er ondersteun je de leerlingen weer op hun eigen niveau te komen. Daarvoor heb je de juiste methode en kennis nodig. Twee effectief gebleken methodes om leeszwakke kinderen vloeiend te leren lezen zijn de Connect Vloeiend Lezen en RALFI-methode.

Connect Vloeiend Lezen

Connect Vloeiend Lezen is een programma voor kinderen die de aanvankelijke leeshandeling beheersen, maar niet komen tot het automatiseren daarvan. De centrale doelen van Connect Vloeiend Lezen zijn: leeskilometers maken en het komen tot vloeiendheid. Ter bevordering van deze vloeiendheid wordt gebruik gemaakt van herhaald lezen. Binnen een connectsessie wordt een tekst meerdere malen gelezen.  

RALFI

RALFI is een leesprogramma voor kinderen die het lezen grotendeels beheersen maar langdurig te traag blijven lezen. Denk aan minder dan twee AVI-niveaus per jaar. RALFI is gericht op het verhogen van het leesniveau en vloeiend lezen. Er wordt gewerkt met teksten die aansluiten bij de leeftijd van de kinderen.

Je kunt deze methodieken inzetten in groep 3 tot en met groep 8 van de basisschool en op het speciaal basisonderwijs. De verschillende oefenvormen zijn geschikt voor individuele én voor groepsgewijze interventie. De methodieken passen ook in het schooltraject van het dyslexieprotocol.

Tip: op onze kinderpagina van dyslexie staan verschillende RALFI teksten over corona. 

Meer informatie

Wil jij meer weten over de methodes en leeszwakke kinderen op de juiste manier ondersteunen op je school? Meld je dan aan voor de cursus Leesmethodieken op 20 mei en 10 juni. In deze cursus wordt uitgelegd voor wie de methodes Connect Vloeiend Lezen en RALFI geschikt zijn, hoe je deze in de praktijk inzet en wat je hiervoor nodig hebt. Meld je aan via onderstaande link. 

>> Meld je hier aan voor de cursus Leesmethodieken.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".