Elk kind is van nature een onderzoeker, niet elk kind wordt een academicus 1 oktober 2018

Wat is dit? Hoe werkt dit? Waarom? Hoe moet dat? Peuters stellen eindeloos vragen bij elk nieuw ding dat ze ontdekken. En ze ontdekken veel! Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar wat er om hen heen gebeurt. In hun spel zijn ze constant bezig met uitvinden hoe de wereld in elkaar zit. De kunst in ons onderwijs is om hen zo nieuwsgierig en gemotiveerd te laten blijven.

In de praktijk worden kinderen namelijk helaas vaak afgeremd in hun natuurlijke nieuwsgierigheid. Kinderen moeten luisteren en worden op die manier ‘gedwongen’ om minder nieuwsgierig te zijn. Het onderwijs is vaak strak georganiseerd en legt de nadruk op het kennisaspect. Nieuwsgierige kinderen lijken in dit systeem lastig, maar zijn leergierig en enthousiast. Ze hebben de verwondering en nieuwsgierigheid nodig om te leren.

Rol van leerkracht en ouder 

Dit vraagt in veel gevallen een attitudeverandering van de leerkracht (en ouder). Niet alleen kinderen, ook de leerkrachten zouden natuurlijk nieuwsgierig moeten zijn!
 
De manier waarop de leerkracht naar kinderen kijkt, is ook belangrijk. ‘Meisjes zijn minder goed in wiskunde dan jongens’ is een voorbeeld van een teacher perception dat wetenschappelijk onjuist is gebleken. Ook koppelen we vaak een bepaald IQ aan gedrag: kinderen die goed in taal zijn, goed luisteren en goede cijfers halen, krijgen al gauw het label hoogbegaafd, terwijl het IQ van impulsieve kinderen die graag ravotten veel lager ingeschat wordt.

Laagopgeleid?! 

Een gevolg kan zijn dat we kinderen al gauw wegzetten als (potentieel) ‘hoogopgeleid’ of ‘laagopgeleid’. Marianne Zwagerman heeft onlangs nog een fel pleidooi gevoerd om van deze termen af te komen. Veel beter is het naar kinderen, jongeren en volwassenen te kijken als praktisch of theoretisch opgeleide mensen.

Welkom in onze mediatheek 

Is je natuurlijke nieuwsgierigheid geprikkeld en wil je meer weten over onderzoekend leren en talentontwikkeling bij kinderen? Onze mediatheek kan je verder helpen. Kijk in onze catalogus en/of kom langs.
 
Een greep uit onze collectie:
een-onderzoekende-houding.jpg daadkracht-(3).jpg een-kwestie-van-karakter.jpg
er-waren-vijf-kleuren.jpg het-gelukkige-kind.jpg ontdek-je-talenten.jpg

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.