Juf, ik verlies plukken haar 31 januari 2017 Door Anne-Co de Kat

Waar ik ook om mij heen kijk, overal zie ik kinderen lopen met armbandjes om. Vrolijk gekleurde armbandjes in de kleuren blauw, groen, geel, oranje, rood en paars, met als opdruk: “KANJERS met LEF!” Op de PCB Groen van Prinstererschool in Capelle aan de IJssel wordt toegeleefd naar 15 februari 2017. Wereld kinderkanker dag.

Haarverlies     

“Juf, ik verlies plukken haar.” Ik hurk bij zijn rolstoel neer. Ik kijk naar het slangetje dat door zijn neus loopt, zie zijn grote blauwe ogen.

Wat moet ik zeggen? Wat kan ik zeggen? Verschillende opbeurende opmerkingen schieten door mijn hoofd. Ik realiseer me dat opmerkingen als: ‘het komt wel goed’ of ‘ach, je verandert er niet door’ inhoudsloos zijn. En terwijl hij zijn haarlokken verliest, sta ik daar met een mond vol tanden. Maar gelukkig helpt hij mij: “Maar het is niet erg hoor juf, ik ben het wel gewend, de vorige keer vond ik het erger. Nu is het al heel normaal.” 

Normaal?

Hoe kan het verliezen van plukken haar ‘normaal’ zijn voor een jongen van nog geen tien lentes jong? Hoe kan het ‘normaal’ zijn dat hij meer uren in het Sophia Kinderziekenhuis doorbrengt dan in de klas?

Hij zou net als de andere kinderen moeten rondrennen op het schoolplein, zonder dat hij afhankelijk is van zijn rolstoel.
Hij zou heerlijke traktaties zonder pardon op moeten kunnen snoepen, zonder dat zijn sondevoeding hem hierin belemmert.
Hij zou níet een leerling moeten zijn die met zijn eigen kralenketting ‘rekent’, maar net als de andere kinderen kan rekenen met een normaal optelraam.
Hij zou een leerling moeten zijn die gewoon in de klas zit, zonder dat hij een webcam nodig heeft om klassenactiviteiten te volgen.
Stiekem een Duckie lezen terwijl de meester of juf niet kijkt.
Hard werken aan zijn weektaken.
Plezier maken in de klas.
Hij zou…  

Jij als leerkracht?

Wat nou als jij zo’n jongen in de klas hebt of krijgt? Wat zou je zeggen? Wat zou je doen? De kans is groot dat jij dat eens in je loopbaan gaat meemaken. Vroeg of laat.

Hoe ga jij zorgen dat het schoolleven een welkome afleiding wordt (of blijft) voor deze leerling? Hoe richt jij het onderwijsprogramma voor dit kind op die manier in dat het zo ‘normaal’ mogelijk door kan gaan? Hoe ga je om met alle andere leerlingen in de klas, die allemaal op hun eigen manier op de situatie zullen reageren? Hoe kom je tegemoet aan de onderwijsbehoeften van deze zieke leerling? Ben je bereid om een regenboogarmbandje om te doen en mee te vechten voor dit kind? 

Regenboogarmbandje

Ik heb vandaag een regenboogarmbandje om gedaan. Mijn stageleerling uit groep 6, dát is één van de “KANJERS met LEF!” En daarom draag ik dit armbandje met trots! 
 
PS: Van harte welkom op de Open Dag van Driestar hogeschool op 11 februari 2017! Meer informatie is te vinden op deze pagina.

armbandjes.jpg