Masterclass Verdieping in het mbo

Van31 oktober 18:30
tot31 oktober 21:45
Locatie:Gouda

Onze lerarenopleiding voortgezet onderwijs organiseert een masterclass Verdieping in het mbo. We stellen deze masterclass ook open voor leerkrachten die al werkzaam zijn in het vo of mbo.

De masterclass Verdieping in het mbo bestaat uit vier college-avonden. Je kunt deze avonden afzonderlijk van elkaar volgen maar je kunt er ook voor kiezen om meerdere avonden te volgen. Als je besluit om je voor alle vier de avonden aan te melden, ontvang je een korting op de totaalprijs.​

Doelgroep

De doelgroep voor deze masterclass bestaat uit mensen uit het onderwijs die werken met leerlingen of studenten uit het vo en mbo. 

Data van de colleges

College 1: 30 oktober 2017, 18:30 uur - 21:45 uur
College 2: 12 december 2017, 18:30 uur - 21:45 uur
College 3: 30 januari 2018, 18:30 uur - 21:45 uur
College 4: 29 maart, 18:30 uur - 21:45 uur​

Locatie

Driestar educatief
Burgemeester Jamessingel 2
2803 PD, Gouda

Kosten en aanmelding

De kosten voor het volgen van de masterclass Verdieping in het mbo zijn €99,-. Als je ervoor kiest om alle vier de avonden te volgen, ontvang je korting en betaal je € 295,-

Aanmelden voor de masterclass Verdieping in het mbo kan met onderstaand formulier.  
 

  • College 1  
    Docent: Johanneke de Braal    
    Student: De adolescent in het MBO, ontwikkelingspsychologie
     
    Mbo-studenten, het is vlees noch vis. De vroege adolescentie met de puberteit hebben ze bij het verlaten van het vmbo achter zich gelaten, de staat van de volwassenheid is nog niet bereikt.
    Terwijl het brein hevig ‘napubert’ proberen we als mbo-docenten de student te leren om de regie over het eigen leerproces te nemen. Ze moeten inzicht tonen, plannen, organiseren, relatie leggen tussen theorie en praktijk en effectief studeren. En we verwachten volwassen gedrag in de les en op stage. Maar wat mogen we van deze studenten verwachten? De mbo-student is nog volop ‘werk in uitvoering’ en dat betekent voor de mbo-docent een fantastische uitdaging om samen met de student aan de slag te gaan!

    In deze masterclass volgen we enkele mbo-studenten in hun groei van puberteit naar volwassenheid. We verdiepen ons in hun levensverhaal, volgen de weg van basisschool tot middelbaar onderwijs en kijken hoe zij het nu op het mbo doen. Daarbij vergelijken we hun ontwikkeling steeds met de theorie en leren we wat we als docent mogen verwachten van de adolescent in het MBO en hoe we daarbij aan kunnen sluiten.
     
  • College 2
    Docent: Albert van Hell
    Student: De ideale MBO-docent, motiveren, leerklimaat, excellentie, beroepsgerichte didactiek
     
    Ongemotiveerde studenten, hoe krijg je ze in beweging? Cola en chips op de tafel, mobiel binnen handbereik, gezellig kletsen en chillen met je leeftijdsgenoten en o ja, er staat daar  ook nog een leraar: ‘Mogen we eerder weg’?
    Wat is voor deze doelgroep de ideale MBO-docent? Wat hebben deze studenten nodig? Is de benadering van excellente studenten hetzelfde als voor die studenten die moeite hebben met de stof?

    In deze korte stoomcursus worden de psychologische basisbehoeften behandeld die de motivatie kunnen verhogen. In deze training leer je ook naar je eigen lessen te kijken volgens de principes van de motivatietheorie en de MBO-didactiek. Wat moet je meer doen in je les en wat kun je beter nalaten? Laat je studenten in beweging komen!
     
  • College 3
    Docent: Coert Aschman          
    Student: Curriculum opleiding, werken in een team met mensen met verschillende achtergronden werkvelden, ethische dilemma’s, werkplek-leren, praktijktoetsing   
     
    Lesgeven in het mbo is een vak apart. Vaak zijn ‘onze’ jongens en meiden echte doeners. Wat zijn dan succesfactoren in je lessen? En wat is een goede les eigenlijk volgens een mbo’er? Het is natuurlijk fijn als je de theorie kunt overbrengen. Maar wat is dan de rol van de praktijk? En van de ervaring die je collega’s en jij meebrengen uit het werkveld?                    

    We kijken tijdens deze masterclass naar hoe een curriculum is opgebouwd aan de hand van een voorbeeld. Hoe wordt aan de praktijk handen en voeten gegeven? En hoe toets je dat eigenlijk? Tijdens stages en tijdens de lessen op school ben je vaak met de verbinding tussen praktijk en theorie bezig. Hoe geef je dat handen en voeten?

    Deze masterclass gaat dus over de praktijk: stage, praktijktoetsen en didactiek. Over dromen, durven en doen.
  • College 4
    Docent: Ria Wassink   
    Student: Studieloopbaanbegeleider, intake, ouderbetrokkenheid,  studentenzorg
     
    Is de docent in het MBO een duizendpoot? Dat moet wel, want:
    • Hij is docent en doceert natuurlijk (maar geeft ook leiding aan een groepsproces, begeleidt werkvormen, coacht bij leeractiviteiten en merkt de individuen op in de groep)
    • hij is studieloopbaanbegeleider (wat een verantwoordelijkheid)
    • hij doet mee aan de intake van a.s. studenten (geschikt? Ongeschikt? Hoezo dan? En wat dan nu?)
    • hij spreekt de ouders (best lastig, want soms willen die de bijna-volwassen zoon of dochter klein houden, of juist maximale vrijheid geven)
    • hij vervult een spilfunctie wanneer een student specifieke begeleiding nodig heeft (wat doet hij zelf, wanneer verwijst hij door, en wat als de student daar zelf allemaal niets van wil weten?)
    Een duizendpoot dus? Of gewoon een bekwame, veelzijdige docent die plezier heeft in alle ‘petten’ en z’n best doet om die allemaal te passen! 
     
 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering)  
     
School of organisatie    
     
Bijeenkomst    
Ik meld me aan voor de masterclass op:



     
Bevestiging    
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
     
   
   
Na je aanmelding ontvang je een e-mail ter bevestiging. Heb je deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.