In onze projectkoffers vind je diverse materialen, boeken en lesideeën rond een bepaald thema. Ideaal om in te zetten tijdens projectweken! Uiteraard kunnen ze ook gebruikt worden ter ondersteuning van reguliere lessen.
Wil je een projectkoffer lenen? Studenten en leners met een abonnement kunnen een projectkoffer reserveren via de catalogus.
Projectkoffers kunnen, binnen twee weken nadat je bericht hebt gehad dat de gereserveerde projectkoffer voor je klaarstaat, opgehaald worden bij de receptie van het gebouw in Gouda. De geleende projectkoffers kunnen ook worden teruggebracht bij de receptie van het gebouw in Gouda.
Projectkofffers kunnen ook via Post.nl verzonden worden. In het laatste geval stuur je een mail naar bibliotheek@driestar-educatief.nl. De verzendkosten betaal je via een factuur.
Onderbouw (groep 1-2)
112 (groep 1-2)
Met de materialen in de koffer kunnen lessen gegeven worden over de politie, brandweer en de ambulance.
>>Bekijk koffer
Annie M.G. Schmidt (groep 1-4)
Leer Pluk van de Petteflet, Otje en andere figuren van Annie M.G. Schmidt nog beter kennen!
>>Bekijk koffer
Boerderij (groep 1-2)
De speelmaterialen nodigen kinderen uit na te spelen wat ze in de lessen leren over het leven en werken op een boerderij.
>>Bekijk koffer
China (groep 1-4)
Wat betekent rood voor Chinezen? Ontdek het met de lesideeën en materialen uit deze projectkoffer.
>>Bekijk koffer
Grootmoeders tijd (groep 1-4)
Maak geschiedenis tastbaar voor jonge kinderen.
>>Bekijk koffer
Kikker (groep 1-2)
De projectkoffer bevat vooral lesideeën over Kikker van Max Velthuijs, maar je kunt ook erg goed met de koffer werken als je de kinderen wat meer wilt leren over 'de kikker'.
>>Bekijk koffer
Koningshuis (groep 1-8)
Kinderen leren de leden van ons Koningshuis (beter) kennen en krijgen veel te weten over de geschiedenis van ons Koningshuis.
>>Bekijk koffer
Pesten (groep 1-8)
Deze koffer biedt alles om schoolbreed het thema Pesten op de kaart te zetten, om zo kinderen bewust te maken van hun gedrag en hen sociaal weerbaarder te maken.
>>Bekijk koffer
Restaurant (groep 1-2)
Een koffer voor kleuterkoks: oneindig veel leer- en speelplezier over het restaurant.
>>Bekijk koffer
Ridders en Jonkvrouwen (groep 1-3)
Wonen in een kasteel, dapper vechten, er prachtig uitzien... het blijft tot de verbeelding spreken.
>>Bekijk koffer
Rouw (groep 1-8)
Als leerkracht maak je een keuze uit de materialen in deze projectkoffer, zodat er gerouwd kan worden op een manier die bij het kind, de leerkracht en de school past.
>>Bekijk koffer
Verkeer & vervoer (groep 1-2)
Deze projectkoffer zit vol info, boeken en spelmaterialen en is daarom geschikt om in een themaweek in te zetten.
Bekijk koffer>>>
Het Weer (groep 1-4)
Het zal met de materialen uit deze koffer niet moeilijk zijn jonge kinderen voor dit onderwerp te winnen.
>>Bekijk koffer
Ziek zijn (groep 1-2)
Als kinderenj of mensen in hun omgeving naar de dokter of het ziekenhuis moeten, kan dat heel spannend zijn. De lessen en materialen in deze koffer maken hen hier vertrouwder mee en leren hen hier spelenderwijs mee omgaan.
>>Bekijk koffer
Middenbouw (groep 3-5)
Bomen (groep 4-5)
Met de materialen in deze projectkoffer kunt u een boom opzetten over een alledaags wonder: de boom.
>>Bekijk koffer
China (groep 1-4)
Wat betekent rood voor Chinezen? Ontdek het met de lesideeën en materialen uit deze projectkoffer.
>>Bekijk koffer
China (groep 5-8)
Wat betekent rood voor Chinezen? Ontdek het met de lesideeën en materialen uit deze projectkoffer.
>>Bekijk koffer
Geluid is overal (groep 5-6)
Wat is geluid nu eigenlijk? Waaruit bestaat geluid? Wat veroorzaakt geluid?
>>Bekijk koffer
Grootmoeders tijd (groep 1-4)
Maak geschiedenis tastbaar voor jonge kinderen.
>>Bekijk koffer
Klederdracht (groep 4-6)
Nog maar een enkeling draagt klederdracht in Nederland. Haal dit kleurrijke onderdeel van onze cultuur en geschiedenis de klas in.
>>Bekijk koffer
Koningshuis (groep 1-8)
Kinderen leren de leden van ons Koningshuis (beter) kennen en krijgen veel te weten over de geschiedenis van ons Koningshuis.
>>Bekijk koffer
Italië, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk (groep 5-8)
Vakantielanden bij uitstek. Wat weten de kinderen van de cultuur, de geschiedenis en het landschap?
>>Bekijk koffer
Pesten (groep 1-8)
Deze koffer biedt alles om schoolbreed het thema Pesten op de kaart te zetten, om zo kinderen bewust te maken van hun gedrag en hen sociaal weerbaarder te maken.
>>Bekijk koffer
Ridders en Jonkvrouwen (groep 1-3)
Wonen in een kasteel, dapper vechten, er prachtig uitzien... het blijft tot de verbeelding spreken.
>>Bekijk koffer
Romeinen (groep 5-7)
Er is niet veel voor nodig om kinderen enthousiast te maken voor het onderwerp Romeinen.
>>Bekijk koffer
Rouw (groep 1-8)
Als leerkracht maak je een keuze uit de materialen in deze projectkoffer, zodat er gerouwd kan worden op een manier die bij het kind, de leerkracht en de school past.
>>Bekijk koffer
Het Weer (groep 1-4)
Het zal met de materialen uit deze koffer niet moeilijk zijn jonge kinderen voor dit onderwerp te winnen.
>>Bekijk koffer
Het Weer (groep 5-8)
Door te onderzoeken zullen ook kinderen meer en meer verwonderd raken over de kracht en veelzijdigheid en het mysterie van het weer.
>>Bekijk koffer
Bovenbouw (groep 6-8)
Anne Frank (groep 7-8)
Aan de hand van dagboekfragmenten en het levensverhaal van Anne Frank kan teruggeblikt worden op de Tweede Wereldoorlog.
>>Bekijk koffer
China (groep 5-8)
Wat betekent rood voor Chinezen? Ontdek het met de lesideeën en materialen uit deze projectkoffer.
>>Bekijk koffer
Christendom & Islam (groep 7-8)
Kinderen in Nederland komen veel verschillende religies tegen in hun omgeving, vaak zelfs in hun klas. Door hierover te leren kan kinderen respect bijgebracht worden voor andersdenkenden.
>>Bekijk koffer
Fair Trade (groep 7-8)
Het lespakket in deze koffer is opgebouwd uit drie delen: eerlijkheid en rechtvaardigheid; koffie en alles wat daarbij komt kijken; alle facetten van Nicaragua. Alle lessen van dit lespakket zijn vanuit de visie van de theorie van de Meervoudige Intelligentie opgezet.
>>Bekijk koffer
Geluid is overal (groep 5-6)
Wat is geluid nu eigenlijk? Waaruit bestaat geluid? Wat veroorzaakt geluid?
>>Bekijk koffer
Klederdracht (groep 4-6)
Nog maar een enkeling draagt klederdracht in Nederland. Haal dit kleurrijke onderdeel van onze cultuur en geschiedenis de klas in.
>>Bekijk koffer
Koningshuis (groep 1-8)
Kinderen leren de leden van ons Koningshuis (beter) kennen en krijgen veel te weten over de geschiedenis van ons Koningshuis.
>>Bekijk koffer
Italië, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk (groep 5-8)
Vakantielanden bij uitstek. Wat weten de kinderen van de cultuur, de geschiedenis en het landschap?
>>Bekijk koffer
Luchtvaart (groep 6-8)
Met je hoofd in de wolken en toch met beide benen op de grond: met een project over luchtvaart stijgt de klas tot grote hoogten.
>>Bekijk koffer
Martin Luther King (groep 7-8)
Het turbulente, actieve leven van Martin Luther King is op zichzelf al interessant genoeg om te bestuderen, maar is ook een goede inspiratiebron om na te denken over racisme en discriminatie en onze rol hierin.
>>Bekijk koffer
Pesten (groep 1-8)
Deze koffer biedt alles om schoolbreed het thema Pesten op de kaart te zetten, om zo kinderen bewust te maken van hun gedrag en hen sociaal weerbaarder te maken.
>>Bekijk koffer
Rembrandt van Rijn (groep 7-8)
Door de lessen en materialen in deze projectkoffer leren de kinderen Rembrandt kennen en worden ze in zijn atelier opgeleid tot echte kunstenaars.
>>Bekijk koffer
Romeinen (groep 5-7)
Er is niet veel voor nodig om kinderen enthousiast te maken voor het onderwerp Romeinen.
>>Bekijk koffer
Rouw (groep 1-8)
Als leerkracht maak je een keuze uit de materialen in deze projectkoffer, zodat er gerouwd kan worden op een manier die bij het kind, de leerkracht en de school past.
>>Bekijk koffer
Tweede Wereldoorlog (groep 7-8)
In deze koffer zitten materialen die nog veel verhalen vertellen. Vooral de verhalen van kinderen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Op die manier komt het onderwerp oorlog en vrede zo dicht mogelijk bij kinderen van nu.
>>Bekijk koffer
Vincent van Gogh (groep 6-8)
Door zijn uitbundige kleurgebruik, levendige schildertechniek en herkenbare taferelen is het niet moeilijk kinderen in te wijden in het werk van deze schilder.
>>Bekijk koffer
VOC (groep 7-8)
Voor een avontuurlijk project over een belangrijk deel van onze vaderlandse geschiedenis is deze koffer een mooie handreiking.
>>Bekijk koffer
Vogels in de wijk (groep 6-8)
Vogels tellen is hip! Door dit met kinderen te doen ontdekken zij de vogelrijkdom in hun eigen (school)omgeving.
Buiten naar vogels speuren vraagt concentratie, samenwerking en geduld en levert op dat kinderen een onderzoekende en verwonderende houding krijgen ten opzichte van de natuur.
>>Bekijk koffer
Watersnood 1953 (groep 6-8)
De watersnoodramp van 1953 heeft Nederland letterlijk en figuurlijk gevormd tot wat het nu is. Dit nog vrij recente onderdeel van onze vaderlandse geschiedenis kan in de klas vorm krijgen met behulp van deze projectkoffer.
>>Bekijk koffer
Het Weer (groep 5-8)
Door te onderzoeken zullen ook kinderen meer en meer verwonderd raken over de kracht en veelzijdigheid en het mysterie van het weer.
>>Bekijk koffer
Wereldgodsdiensten (groep 7-8)
Vier wereldgodsdiensten worden dichtbij gebracht door met kinderen de keuken in te duiken van Joden, Moslims, Hindoes en Boeddhisten.
>>Bekijk koffer
Leenvoorwaarden projectkoffers
Bij het lenen van een projectkoffer gelden de volgende regels:
- Het lenen van een projectkoffer kan als je student of medewerker van Driestar educatief bent, of lid bent van de mediatheek.
- Reserveer de projectkoffer die je wilt lenen en wacht tot je bericht ontvangt dat de gereserveerde projectkoffer voor je klaarstaat. Haal dan binnen 2 weken de voor je klaarstaande projectkoffer op bij de receptie van het gebouw in Gouda.
- De uitleentermijn van projectkoffers is 6 weken, met de mogelijkheid één keer te verlengen (tenzij de koffer door een andere lener gereserveerd is).
- Je bent gedurende de uitleenperiode verantwoordelijk voor het materiaal. We gaan er vanuit dat je zorg draagt voor onze materialen en ze in goede staat retourneert. Mocht er onverhoopt toch schade ontstaan of materialen zoek raken, dan dien je de schade te vergoeden. Voor het vervangen c.q. repareren van materialen worden naast de werkelijke kosten, € 5 verwerkingskosten berekend.
- Voor het te laat inleveren van een projectkoffer wordt een boete berekend van € 5 per dag.
- Je kunt de projectkoffer(s) ook per post laten bezorgen en terugsturen. Dit kun je aangeven per mail (bibliotheek@driestar-educatief.nl). Voor het terugsturen kun je de bijgevoegde retoursticker gebruiken. Voor de verzendkosten (€ 19,50) ontvang je een factuur. Voor bezorging zijn de voorwaarden van de vervoerder van toepassing.
- Na terugkomst controleren wij de inhoud van de koffer aan de hand van de inhoudsopgave. Jij dient dit ook te doen bij het ontvangen en retourneren van de koffer. Indien je onjuistheden constateert, vragen we je dit direct aan ons te melden. (via mailadres bibliotheek@driestar-educatief.nl)
- Met een groot abonnement kun je 3 koffers tegelijk lenen, met een middel abonnement 2 en met een klein abonnement 1.
Wij wensen je veel plezier met het gebruik van de projectkoffers. Als je suggesties voor verbetering hebt, horen wij deze graag.
Verzendkosten
Stuur, na het reserveren van de projectkoffer via de catalogus, een mail naar bibliotheek@driestar-educatief.nl met je verzoek tot verzending. Voor het retourneren kun je de bijgevoegde retoursticker gebruiken.
Voor de verzendkosten (€19,50) ontvang je een factuur.
Voor bezorging zijn de voorwaarden van de vervoerder van toepassing.