xXenta en Driestar educatief bundelen krachten voor verantwoorde inzet van AI in het onderwijs 31 oktober 2025

EdTech-bedrijf xXenta en Driestar educatief hebben vandaag een strategisch partnerschap gesloten om het onderwijs toekomstbestendig te maken met de slimme én verantwoorde inzet van kunstmatige intelligentie (AI).

Het partnerschap richt zich op drie samenhangende pijlers: 

  1. Onderwijskundig gedreven AI-geletterdheid – docenten, leraren en ondersteunend personeel leren AI begrijpen, gebruiken en beoordelen vanuit pedagogisch en didactisch perspectief.
  2. Ontwikkeling van AI-instrumenten voor het onderwijs – waaronder AI-tutors, AI-simulaties, AI-coaches en AI-assessors die leren persoonlijker, effectiever en mensgerichter maken. 
  3. AI voor onderwijsorganisatie en -ondersteuning – van administratieve processen tot adaptieve leerpaden en kwaliteitszorg.

Jan Kloosterman, bestuurder van Driestar educatief, voegt toe: “AI is geen technologische golf die we moeten overleven, maar een kans om vanuit onze visie goed onderwijs te verdiepen. Samen met xXenta werken we aan oplossingen die leraren, scholen en leerlingen/studenten echt vooruithelpen.” 

samenwerking-AI-3.png
Foto: Jan Kloosterman en Arno Wouters

“Met deze samenwerking zetten we een volgende stap naar een slimmere inrichting van het onderwijs met veel aandacht voor de mensgerichte component,” zegt Arno Wouters, CEO van xXenta. “We willen AI niet vóór, maar mét docenten inzetten – als versterker van hun vakmanschap.” 

De samenwerking is juridisch vastgelegd in een raamwerkovereenkomst tussen xXenta en Driestar educatief en geldt voor de private labels: Driestar onderwijsadvies, CPS Onderwijsontwikkeling en Gouwe Academie. 

Binnen dit raamwerk worden innovatieve AI-toepassingen ontwikkeld die aansluiten bij de Europese AI Act, met nadruk op privacy, veiligheid en onderwijskundige kwaliteit. 

Over xXenta 

xXenta is een Nederlandse EdTech-onderneming die zich richt op het ontwerpen van AI-gedreven leeromgevingen, tutoringplatforms en simulatietools. Hun missie: leren persoonlijker, effectiever en betekenisvoller maken door de kracht van kunstmatige intelligentie te verbinden met menselijke wijsheid. 

Over Driestar educatief

Driestar educatief is een christelijk praktijkgericht kenniscentrum dat een inspirerende bijdrage levert aan het onderwijs in binnen- en buitenland. 

Onder de holding Driestar educatief vallen drie onderwijsadviesdiensten: CPS Onderwijsontwikkeling, Driestar onderwijsadvies en Gouwe Academie. 

Deze labels leveren ieder vanuit hun eigen expertise en met een doelgroep eveneens hun bijdrage aan het opleiden, begeleiden en professionaliseren van leraren in het PO en VO.  

In deze unieke samenwerking inspireren en ondersteunen bovengenoemde organisaties gezamenlijk leraren om met vakmanschap, visie en impact het verschil te maken — voor hun leerlingen én voor de toekomst van het onderwijs. 

Meer nieuws

    • Nieuw platform ‘En dan ben je schoolleider’ helpt toekomstige schoolleiders op weg

      Progressus, de landelijke onderwijsregio voor christelijk-reformatorisch onderwijs, en Driestar educatief willen het tekort aan schoolleiders terugdringen. Daarom lanceren deze organisaties gezamenlijk het platform ‘En dan ben je schoolleider’. Daarmee willen ze meer mensen interesseren voor een functie als schoolleider.

    • Geef jij je lessen vanuit een christelijk perspectief?

      Dat een christelijk perspectief invloed kan en moet hebben op de les, daarover is brede overeenstemming. Maar hoe geef je dat in de praktijk vorm? Dat is vaak lastiger.

    • Online open avond op 12 november: kijk mee vanuit huis

      Ben jij benieuwd of (een overstap naar) het onderwijs bij je past? Of zou je alles willen leren over opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren? Je komt erachter tijdens de online open avond van Driestar hogeschool op 12 november.

    • AI vraagt om meer dan een onderbuikreactie

      Bijna iedere week zijn er nieuwe mogelijkheden met AI. Deze mogelijkheden zijn niet automatisch welkom of fijn, maar ook niet automatisch slecht en verderfelijk. Om ze te beoordelen is een kader nodig.

    • Dyslexie in de klas: hoe ga je daarmee om?

      Vroeg of laat krijg je ermee te maken: die ene leerling die flink wat moeite heeft met lezen en spellen. Ondanks jouw goede (begrijpend) leeslessen blijft hij zich met zichtbaar veel moeite door boeken heen worstelen. Is het mogelijk dat deze leerling dyslexie heeft? Hoe kun je als leerkracht signalen van dyslexie herkennen en wat kun je zelf in de klas al doen om deze leerlingen te helpen?