Wat betekent genderdiversiteit voor de kerk en de school? 31 oktober 2023

Genderdiversiteit staat volop in de belangstelling en komt dus heel dichtbij. Wat betekent genderdiversiteit voor de kerk en de school? Hoe kunnen we op een Bijbels pastorale manier omgaan met genderdiversiteit? Prof. dr. J. Hoek, emeritus hoogleraar systematische theologie, nodigt je van harte uit voor zijn lezing, waarin hij op deze vragen ingaat.

Waarom is dit onderwerp relevant?

Prof. dr. J. Hoek: “Het gaat om een zeer actueel onderwerp, omdat met name jongeren (zelfs kinderen), maar niet alleen zij, te maken krijgen met een agressieve campagne die onzekerheid wil bevorderen over het geslacht waartoe men behoort.

Het Bijbelse gegeven dat de mens mannelijk of vrouwelijk is geschapen wordt vanuit een genderideologie stelselmatig ontkend.”
 
Voor wie is deze lezing interessant?

“De lezing is interessant voor jongeren, voor opvoeders en voor leidinggevenden in kerk en school.”
 
Kunt u alvast een klein tipje van de sluier oplichten?

“In de lezing geven we een Bijbelse herijking en verbinden we principiële helderheid met pastorale bewogenheid.”
 
Lijkt dit jou interessant? Meld je dan nu aan voor de Studium Generale-lezing in Gouda op vrijdag 1 december 2023.

Meer nieuws

    • Symposium over een goede begeleidingslijn voor hoogbegaafde leerlingen

      Op 10 januari 2024 vindt het symposium Hoogbegaafdheid 2024 plaats. Samen met zeven andere organisaties bereidt Driestar onderwijsadvies dit symposium voor met als thema: ‘Een doorgaande lijn in de begeleiding van de HB-leerling’. Je kunt je nu inschrijven!

    • Maak kennis met het lectoraat Herbergzaam Onderwijs

      Het lectoraat Herbergzaam Onderwijs dankt zijn naam aan de term ‘Herbergzame school’ in het boek Gidsen (hfdst. 9). Binnen dit lectoraat vormen we (leer)gemeenschappen, waarin deelnemers met elkaar onderzoeken en in hun praktijken uitproberen hoe we onderwijs en ondersteuning kunnen bieden aan al onze kinderen.

    • Kunst en cultuur in het (godsdienst)onderwijs

      Vind je het mooi om met je klas bezig te zijn rond de Bijbel, maar zoek je naast de vertrouwde Bijbelvertelling of dagopening ook naar andere manieren om kinderen en jongeren in aanraking te brengen met Bijbelverhalen en kernzaken van het christelijke geloof?

    • Lezing: Hoe breng je de Bijbelse boodschap dicht bij de belevingswereld van kinderen?

      Elke ochtend is het een van de eerste dingen die je met de leerlingen doet. Je vertelt ze een verhaal uit de Bijbel. Je doet je best om de Bijbelse boodschap dicht bij het leven en de belevingswereld van kinderen te brengen. Maar hoe doe je dat?

    • Nieuw webinar: Dialogisch spelen en leren rond Bijbelse bronverhalen

      Op dinsdag 12 december organiseert het onderzoekscentrum van Driestar educatief samen met het PC GVO een webinar met de titel ‘Dialogisch spelen en leren rond Bijbelse bronverhalen’.