Terugblik: Symposium Hoogbegaafdheid 2025 7 april 2025

Op 26 maart 2025 vond het jaarlijkse symposium over hoogbegaafdheid plaats, een dag die bol stond van inzichten, inspirerende lezingen, interactieve sessies en muzikale intermezzo’s.

Deze dag werd georganiseerd door RefSVO, Berséba, KOC en Driestar onderwijsadvies. Professionals uit onderwijs en zorg kwamen samen om na te denken over de vraag: Hoe kunnen we hoogbegaafde leerlingen beter begrijpen en ondersteunen?

Inspirerende lezingen

Dr. Agnes Burger-Veltmeijer vertelde in haar lezing dat beelden van hoogbegaafdheid, zoals hoogsensitiviteit, vaak vertekend zijn door klinische praktijkervaringen. Groepsvergelijkend onderzoek biedt een evenwichtiger beeld. Met de sterkte-zwakte heuristiek kunnen sterke en zwakke kanten van een kind worden benut om ontwikkeling te stimuleren en belemmeringen te verminderen.

Drs. Nora van Steenbergen richtte zich op het stimuleren van wetenschappelijk denken. Met placemats, kaartensets en een wetenschappelijk artikel daagde ze de deelnemers uit om aan de slag te gaan met onderzoekend en ontwerpend leren. Ze liet zien hoe gerichte vragen en opdrachten autonomie, competentie en relatie in de klas kunnen versterken.

Drs. Willemien Eikelboom-van Wijngaarden gaf in haar lezing aandacht aan ‘Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen’. Ze benadrukte het belang van het zien en erkennen van de veelzijdigheid van hoogbegaafde leerlingen. Met praktijkvoorbeelden liet ze zien hoe een stevige basis in de relatie tussen kind, ouder en school ruimte biedt voor autonomie en versterking van competenties.

Dr. Haiko Jessurun nam ons in de lezingenreeks mee in ‘Highgifted and unseen’. Zijn boodschap was duidelijk: hoogbegaafden hebben geen standaardaanpak nodig, maar nieuwsgierigheid, erkenning en ruimte voor hun unieke denk- en gevoelswereld.

Dr. Sven Mathijssen vervolgde na een heerlijke maaltijd het programma met zijn lezing ‘Het is een hele puzzel’, waarin hij de complexiteit van het signaleren van hoogbegaafdheid belichtte. Hij benadrukte het belang van context, observatie en samenwerking tussen ouders en onderwijsprofessionals. Het was dan ook heel fijn dat ouders en professionals beiden aanwezig waren tijdens het avondprogramma.

Intermezzo’s

Geerten Zwemer zorgde voor een onderbreking in het middagprogramma met de vier V’s: Veiligheid, Vertrouwen, Verbinding en Verantwoordelijkheid. 

Het muzikale intermezzo in de avond van Marjolein de Wit en Mark Brandwijk was een hoogtepunt. Met hun muziek namen ze ons mee in de wereld van hoogbegaafde leerlingen. De creativiteit en intensiteit spatte ervan af en we leerden hoe muziek een hele zaal mensen kan betoveren.

Meer dan kennis

Hoogbegaafdheid vraagt om een integrale aanpak die wetenschap, ervaring en samenwerking combineert. Dit was een van de conclusies van deze inspirerende dag, vol leerzame momenten, gezelligheid en ontmoeting. De deelnemers gingen naar huis met nieuwe inzichten, praktische handvatten en inspiratie om de opgedane kennis in de praktijk toe te passen.

Vooruitblik

In het najaar van 2026 hopen we opnieuw een symposium Hoogbegaafdheid te organiseren. Heb je ideeën voor de invulling van dit symposium? Laat het ons dan weten, we horen het graag!

Meer nieuws

    • Herregistratie voor schoolleiders: drie misverstanden ontkracht

      Rondom de herregistratie voor het Schoolleidersregister bestaan veel misverstanden. Dit zorgt soms voor onnodige twijfel of een vertekend beeld. Dat is jammer, want herregistratie is juist een kans om als schoolleider te blijven groeien.

    • Larissa over de post-hbo-opleiding SVIB: ‘Dit gun ik iedere leerkracht’

      Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen.

    • Aan de slag met professionele cultuur: zo doet De Wegwijzer in Oosterwolde dat

      Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’

    • Herziene editie Wonderlijk gemaakt in augustus 2025 beschikbaar

      Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.

    • Elise heeft een missie: 'Als juf mag ik kinderen voorbereiden op de maatschappij'

      ‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’