Terugblik symposium Het Jonge Kind: een dag vol inspiratie 5 februari 2024

Ongeveer 200 onderbouwleerkrachten, ib’ers, teamleiders en directeuren bezochten op 31 januari het symposium Het Jonge Kind. Vanwege het feit dat binnen 10 dagen het symposium vol was geboekt, was er ook de mogelijkheid om via een livestream het ochtendprogramma bij te wonen.

Vooraf aan de hoofdlezing was er in een sfeervolle ruimte met kraampjes (boeken, ontwikkelingsmaterialen e.d.) de gelegenheid om elkaar te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie/thee met een ‘symposium jonge kind’ gebakje.

Na de opening door Hetty Berkhout kreeg Ewald Vervaet het woord en verzorgde de lezing met als titel ‘ Kleuters: voorwaardenscheppend leesonderwijs, geen lettertraining’.

Hoofdlezing

Ewald onderzoekt de psychologische ontwikkeling bij jonge kinderen, vooral de ontwikkeling van het lezen, schrijven en rekenen in de onderbouw van het basisonderwijs.

Hij was docent aan verschillende instellingen, onder meer aan Academie Gradatim en enkele volksuniversiteiten (Amsterdam en Rotterdam), maar geeft vanaf 2015 voor het eerst en vooral cursussen en lezingen op het gebied van de leesontwikkeling: leesrijpheid, ontdekkend leren lezen, rijpheid voor de diverse spellingsregels.

Lees het gehele verslag van de dag verder op de website van Driestar onderwijsadvies.

Symposium-Het-Jonge-Kind-2024-100.jpg

Meer nieuws

    • Leraar wordt bemiddelaar tussen gezin, kerk en social media

      De christelijke leraar krijgt steeds nadrukkelijker een bemiddelende rol tussen het gezin, de kerk en het social-mediagebruik van leerlingen. Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt.

    • Uitnodiging promotie Marloes Hoencamp

      Marloes Hoencamp promoveert op woensdag 5 februari op haar pedagogisch-historisch onderzoek naar persoonsvorming binnen de theorieën van de invloedrijke Nederlandse pedagogen Philipp Abraham Kohnstamm en Martinus Jan Langeveld. Haar proefschrift heeft de titel ‘The Formation of Personhood in the Educational Theories of Philipp Abraham Kohnstamm and Martinus Jan Langeveld’. De promotie vindt plaats aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

    • Congres Vianen op 7 maart 2025

      Onder het prikkelende thema ‘De gereformeerde gezindte – draagbalk of dwarsligger?’ organiseren de VGS, Driestar Educatief, VBSO/KOC, RMU, ROV, EMG en het Wetenschappelijk Instituut van de SGP op D.V. vrijdag 7 maart 2025 het Congres Vianen 2025.

    • Interview over Herbergzaam onderwijs met Bram de Muynck

      Wat is een herbergzame school en wat maakt het zo passend voor een christelijke school? Lees het in dit interview met Bram de Muynck.

    • Webinar Herbergzaam onderwijs met Leonard Both en Matthea Kok-Baarda

      Op dinsdag 18 maart 2025 is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘herbergzaam onderwijs’.