Op vrijdag 20 september promoveerde Peter van Olst, docent Godsdienst en regisseur Identiteit, vorming en burgerschap, op de brede burgerschapsvorming die christelijke leraren nodig hebben om kinderen op te leiden voor de moderne, gefragmentariseerde samenleving. Tijdens de plechtigheid werd duidelijk dat Peters onderzoek zich afspeelt op het spannende snijvlak van pedagogiek en theologie.
Peter verdedigde zijn boek ‘Faithfully Connected’ aan de TUA tegenover een pedagoog, een filosoof en vertegenwoordigers van drie verschillende theologische vakgebieden, namelijk de systematische, de publieke en de praktische theologie.
Opvallend was dat de vragen vanuit pedagogiek en filosofie soms precies de andere kant op gingen dan de vragen vanuit de theologie. Daar tussenin pleitte Peter voor ruimte voor christelijke leraren en hun pedagogische kennis en ervaringen om studenten en leerlingen te vormen in verbinding met de christelijke traditie en tegelijk ook in verbinding met de samenleving.
Beginselvastheid en openheid
In de samenleving van vandaag, die gekenmerkt wordt door snelle ontwikkelingen en allerlei breuklijnen, is van belang dat christenen weten waarvoor zij staan. Ze moeten in toenemende mate ook leren om alleen te staan en soms tegen de stroom in te roeien.
Voor beginselvastheid op die manier vorm te geven, is het ook van belang dat ze zich weten te verhouden tot de samenleving en de diversiteit die daarin aanwezig is. Beginselvastheid en openheid lijken soms tegengesteld, maar kunnen elkaar ook versterken, ontdekte Peter.
Echte verbinding
Gedurende vier jaar gaf Peter leiding aan een onderzoeksgroep van tien personen. Vier van hen werkten bij of voor Driestar educatief, de andere zes vertegenwoordigden basisscholen met ruime ervaring in het geven van expliciet (reformatorisch-)christelijk onderwijs aan groepen kinderen die etnisch, cultureel en ook religieus soms heel divers zijn. Om zulk onderwijs te geven, is nodig dat de leraar weet wie hij is en waarvoor hij staat, maar ook dat hij in staat is echte verbinding met de kinderen te maken.
Sjaloom-zoekend burgerschap
In het onderzoek, dat in de ondertitel spreekt van brede burgerschapsvorming voor sjaloom-zoekend burgerschap, wordt duidelijk dat christelijke leraren scherp in de gaten moeten houden dat mensen relationeel zijn geschapen en alleen in verbinding tot bloei kunnen komen. Maatschappelijke verbinding met anderen (de naaste) is daarvoor nodig, maar bovenal ook een herstel van de door de zonde verbroken verbinding met God.
Dit alles komt tot uitdrukking in het oudtestamentische sjaloom-begrip, dat wijst op heelheid en bloei op grond van gerechtigheid.
Interview
Het Reformatorisch Dagblad publiceerde op 18 september een
interview met Peter van Olst. Daarin gaat Peter dieper in op de vraag hoe christelijke lerarenopleidingen studenten kunnen vormen, zodat zie hun leerlingen kunnen voorbereiden op het staan in een gefragmenteerde samenleving.
Peters proefschrift is
online in te zien. Het is Peters bedoeling er later een toegankelijke, Nederlandstalige publieksversie van te schrijven.