Terugblik lectorale rede Bram Kunz in woord en beeld 25 juni 2024

Vorige week donderdag werd in de prachtige Goudse Sint-Jan dr. Bram Kunz geïnstalleerd als lector ‘Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21e eeuw’.

In zijn lectorale rede stonden ‘de krassen op de ziel van de leraar’ centraal, als metafoor van de professionele vorming van leraren. Download de rede en bekijk het fotoverslag!

Bram pleit in zijn rede voor een deugdethische benadering van de vorming van christelijke leraren. ‘Ze hebben krassen op hun ziel nodig, patronen van deugdzaamheid, zoals voorzichtigheid, rechtvaardigheid, moed en zelfbeheersing, zodat ze met praktische wijsheid kunnen handelen. Dat vraagt om goede voorbeelden, en om oefening.’ Christelijke leraren hebben daarbij ook theologale deugden van geloof, hoop en liefde nodig. 

Download hier de uitgebreide versie van de lectorale rede

Onderzoeksthema’s

Kunz benadrukte dat het onderzoek van zijn lectoraat moet bijdragen aan de verbinding met de praktijk. De komende jaren gaat hij samen met de kenniskringleden praktijkgericht onderzoek doen: Hoe ontstaan die goede krassen op de ziel? Vier thema’s worden daarbinnen verder uitgewerkt:
  1. Diversiteit en burgerschap: hoe kunnen leraren geholpen worden om met wijsheid te handelen in situaties van diversiteit waarin hun eigen waarden op scherp komen te staan?
  2. Polarisatie in de klas: wat vraagt een gepolariseerd klimaat, dat zich niet alleen in het geheel van de samenleving maar ook in de reformatorische subgroep manifesteert, van de karaktervorming van leraren?
  3. Schoolleven in verandering: wat vraagt verbreding van de leerlingenpopulatie op orthodox-christelijke scholen van de professionaliteit van leraren en op welke manier kunnen leraren zich verbinden aan het verhaal van de school in een situatie van transitie?
  4. Afhaken in de inductiefase: waarom haken beginnen leraren af en welke lessen kunnen hieruit getrokken worden voor de professionele vorming van leraren?

Dienstbaar aan de praktijk

De officiële installatie van deze achtste lector van Driestar hogeschool werd gedaan door bestuurslid Robert Zoutendijk. Hij benadrukte dat de lectoraten dienstbaar moeten zijn aan de praktijk: ‘Een van de kernopdrachten van Driestar educatief is bijdragen aan de vorming van christelijke leraren. We zijn ervan overtuigd dat we met lectoraten de praktijk van het onderwijs dienen. Daarom is het lectoraat van Bram niet alleen ons lectoraat, maar vooral ook uw en jouw lectoraat.’

Klik hier voor meer informatie over het lectoraat.

DSC00842.JPG

Meer nieuws

    • Herregistratie voor schoolleiders: drie misverstanden ontkracht

      Rondom de herregistratie voor het Schoolleidersregister bestaan veel misverstanden. Dit zorgt soms voor onnodige twijfel of een vertekend beeld. Dat is jammer, want herregistratie is juist een kans om als schoolleider te blijven groeien.

    • Larissa over de post-hbo-opleiding SVIB: ‘Dit gun ik iedere leerkracht’

      Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen.

    • Aan de slag met professionele cultuur: zo doet De Wegwijzer in Oosterwolde dat

      Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’

    • Herziene editie Wonderlijk gemaakt in augustus 2025 beschikbaar

      Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.

    • Elise heeft een missie: 'Als juf mag ik kinderen voorbereiden op de maatschappij'

      ‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’