Symposium Beter lezen met Erna van Koeven en keuze uit 11 workshops 17 oktober 2024

Beter lezen wil toch iedereen? Mooie boeken, rijke teksten in de school; kinderen die met plezier lezen en hun kennis vergroten; actieve leerkrachten die boeken promoten en zelf graag lezen… Het kan echt!

Op het symposium Beter lezen leer je hoe lezen aan de basis van taalontwikkeling staat. Niet (graag) lezen is dus geen optie. Je maakt kennis met veel nieuwe, interessante kinderboeken en krijgt in twee workshops naar keuze een boeiende en praktische verdieping van een aspect van goed leesonderwijs.

Er is veel ruimte voor ontmoeting en bovendien kun je zelf kinderboeken aanschaffen bij de boekentafel. Op woensdagmiddag 13 november moet je in Gouda zijn! 

Dit symposium is bedoeld voor groepsleerkrachten, intern begeleiders, rt’ers en schoolleiders in het primair onderwijs en het sbo.

Lezen als basis: zonder rijke taal geen taalontwikkeling

Hogeschooldocent en onderzoeker Erna van Koeven (Windesheim) neemt ons in de hoofdlezing mee naar een specifieke leerling. Aan de hand daarvan ontdekken we dat lezen de basis vormt voor taalontwikkeling. Erna docent aan de master Educational Needs van de Hogeschool Windesheim in Zwolle en onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT. 

Ze begeleidt regelmatig scholen die aan de slag willen met hun taal- en leesonderwijs. Samen met Anneke Smits is ze auteur van de inmiddels bekende boeken over rijke taal en van de blog geletterdheidenschoolsucces.blogspot.com

Beter en breder lezen

Lector Janneke de Jong vertelt over haar postdoconderzoek ‘Beter en breder lezen.’ Hardopdenkend lezen is een goede didactiek om leerlingen beter te laten lezen. Zij leren hoe hun leerkracht leest, wat hem opvalt, wat hij mooi vindt, welke vragen hij aan de tekst stelt. Studenten die meededen aan het onderzoek hebben er veel van geleerd.  

Het is belangrijk om uitdagende boeken aan te bieden; daarvoor moet je op de hoogte zijn van wat er op de markt is.  

Om breder te leren lezen kan de website BoekenOpdracht helpen. Door deze te bezoeken werk je aan je repertoirekennis. De website was aanvankelijk voor het voortgezet onderwijs bedoeld. Op deze middag wordt de site ter plekke voor het basisonderwijs ontsloten.

Alle workshops passen bij het thema Beter lezen. Wat we lezen kan beter, maar hoe we lezen eveneens. Meld je snel aan! 

Meer nieuws

    • Herregistratie voor schoolleiders: drie misverstanden ontkracht

      Rondom de herregistratie voor het Schoolleidersregister bestaan veel misverstanden. Dit zorgt soms voor onnodige twijfel of een vertekend beeld. Dat is jammer, want herregistratie is juist een kans om als schoolleider te blijven groeien.

    • Larissa over de post-hbo-opleiding SVIB: ‘Dit gun ik iedere leerkracht’

      Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen.

    • Aan de slag met professionele cultuur: zo doet De Wegwijzer in Oosterwolde dat

      Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’

    • Herziene editie Wonderlijk gemaakt in augustus 2025 beschikbaar

      Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.

    • Elise heeft een missie: 'Als juf mag ik kinderen voorbereiden op de maatschappij'

      ‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’