Nieuw platform ‘En dan ben je schoolleider’ helpt toekomstige schoolleiders op weg 28 oktober 2025

Progressus, de landelijke onderwijsregio voor christelijk-reformatorisch onderwijs, en Driestar educatief willen het tekort aan schoolleiders terugdringen. Daarom lanceren deze organisaties gezamenlijk het platform ‘En dan ben je schoolleider’. Daarmee willen ze meer mensen interesseren voor een functie als schoolleider.

Wat als je leraar bent en voelt dat leidinggeven je ligt? Wat als je leidinggeeft in het bedrijfsleven, maar verlangt naar een baan met meer maatschappelijke impact? Het nieuwe platform ‘En dan ben je schoolleider’ biedt nu een helder startpunt voor iedereen – binnen of buiten het onderwijs – die overweegt schoolleider te worden.  

Het platform is ontstaan uit een initiatief van een denktank van twaalf schoolleiders en betrokken professionals van Driestar educatief, VGS en VBSO. Vanuit een gedeelde zorg over het groeiende aantal onvervulde vacatures in het christelijk-reformatorisch onderwijs, besloten zij de krachten te bundelen. Het resultaat: een praktisch en inspirerend platform dat bijdraagt aan de ontwikkeling én instroom van nieuwe schoolleiders. 

Het platform richt zich op het christelijk-reformatorisch onderwijs en wil de zoektocht naar leiderschap toegankelijker maken. Het biedt concrete routes, persoonlijke begeleiding en praktijkervaring: van oriënteren tot instromen als schoolleider 

Brug slaan

‘Dit platform komt op een belangrijk moment’, zegt Anton de Jong, een van de initiatiefnemers vanuit Driestar educatief. ‘We zien in het christelijk-reformatorisch onderwijs een groeiend tekort aan goede schoolleiders. Tegelijkertijd is er een generatie professionals die wél de competenties heeft, maar niet de weg kent. Met het platform willen we een brug slaan voor deze generatie, met persoonlijke begeleiding, inspirerende praktijkverhalen en concrete vervolgstappen.’ 

‘Er is in het onderwijsveld behoefte aan sterke leiders die kunnen inspireren, sturen en verbinden,’ aldus projectleider Frans van Zetten. ‘Met de demografische verschuivingen, veranderende onderwijsvormen en hoge verwachtingen van kwaliteit, transparantie en betrokkenheid, is de rol van schoolleider complex en veeleisend. ‘En dan ben je schoolleider’ speelt in op het groeiende belang van professionele ontwikkeling, duurzame leiderschapscompetenties en een goed begeleide instroom van nieuw leiderschap.’

logo en dan ben je schoolleider

Praktijkgerichte oriëntatie: ‘Schoolleider voor een dag’

Een belangrijk onderdeel is het traject ‘Schoolleider voor een dag’, waarin deelnemers laagdrempelig meelopen met een ervaren schoolleider. Dit biedt realistische inkijkjes in het vak en helpt bij de afweging: is dit iets voor mij? 

Daarnaast biedt het platform: 

  • een gratis leiderschapsoriëntatietraject voor wie zich verder wil verdiepen;
  • informatie over erkende opleidingen en coachingstrajecten;
  • een overstaptraject voor leidinggevenden uit andere sectoren die hun talenten willen inzetten in het onderwijs;
  • een vacaturepagina waar basisscholen in het christelijk-reformatorisch onderwijs hun vacatures voor schoolleiders op kunnen plaatsen.

Het initiatief sluit aan bij ‘En dan ben je leraar’, een project dat tot doel heeft mensen buiten het onderwijs warm te maken voor een loopbaan in het christelijk-reformatorisch onderwijs. 

Werk je in het onderwijs en overweeg je het schoolleiderschap? Of ben je leidinggevende in een andere sector en ben je benieuwd naar wat de overstap inhoudt? Kijk dan op endanbenjeschoolleider.nl.

Meer nieuws

    • xXenta en Driestar educatief bundelen krachten voor verantwoorde inzet van AI in het onderwijs

      EdTech-bedrijf xXenta en Driestar educatief hebben vandaag een strategisch partnerschap gesloten om het onderwijs toekomstbestendig te maken met de slimme én verantwoorde inzet van kunstmatige intelligentie (AI).

    • Geef jij je lessen vanuit een christelijk perspectief?

      Dat een christelijk perspectief invloed kan en moet hebben op de les, daarover is brede overeenstemming. Maar hoe geef je dat in de praktijk vorm? Dat is vaak lastiger.

    • Online open avond op 12 november: kijk mee vanuit huis

      Ben jij benieuwd of (een overstap naar) het onderwijs bij je past? Of zou je alles willen leren over opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren? Je komt erachter tijdens de online open avond van Driestar hogeschool op 12 november.

    • AI vraagt om meer dan een onderbuikreactie

      Bijna iedere week zijn er nieuwe mogelijkheden met AI. Deze mogelijkheden zijn niet automatisch welkom of fijn, maar ook niet automatisch slecht en verderfelijk. Om ze te beoordelen is een kader nodig.

    • Dyslexie in de klas: hoe ga je daarmee om?

      Vroeg of laat krijg je ermee te maken: die ene leerling die flink wat moeite heeft met lezen en spellen. Ondanks jouw goede (begrijpend) leeslessen blijft hij zich met zichtbaar veel moeite door boeken heen worstelen. Is het mogelijk dat deze leerling dyslexie heeft? Hoe kun je als leerkracht signalen van dyslexie herkennen en wat kun je zelf in de klas al doen om deze leerlingen te helpen?