Lezing: Hoe breng je de Bijbelse boodschap dicht bij de belevingswereld van kinderen? 14 november 2023

Elke ochtend is het een van de eerste dingen die je met de leerlingen doet. Je vertelt ze een verhaal uit de Bijbel. Je doet je best om de Bijbelse boodschap dicht bij het leven en de belevingswereld van kinderen te brengen. Maar hoe doe je dat?

Om je hierbij te helpen, organiseert Driestar educatief een Studium Generale-bijeenkomst op 13 december 2023 met als thema 'Gesprekken op de brug’. Spreker dr. J.H. (Jan) van Doleweerd: “Een goede ‘Bijbelontmoeting’ heb je niet vanzelf. Er zijn allerlei stoorzenders. Daarom is het relevant om na te denken hoe je dat doet.” 

  1. Waarom is dit onderwerp relevant? 

“Aan de ene kant van de brug sta jij. Je neemt de eeuwenoude verhalen uit de Bijbel mee de brug op. Aan de andere kant staat de leerling, voor een deel nog onbevangen, ongevormd en onbekend met deze verhalen. Boven op de brug ontmoet je elkaar.

Wat moet je dan doen om een goede ontmoeting te krijgen? Hoe kun je die ontmoeting zo laten plaatsvinden dat leerlingen erdoor geraakt worden? Dat zijn relevante vragen.” 

  1. Voor wie is deze lezing interessant? 

“Voor de christelijke opvoeder, leerkracht, kinderwerker die zich bezighoudt met godsdienstige vorming. Het maakt niet uit of je met christelijke of niet-christelijke kinderen werkt.” 

  1. Kunt u alvast een klein tipje van de sluier oplichten? 

“Met elkaar gaan we na welke invloed er van de kant van leerkracht en leerling uitgaat van levensgeschiedenis, taal en levensvragen. In het gesprek op de brug over de Bijbel smelten deze invloeden namelijk samen. In de ruimte op de brug gebeurt van alles: er ontstaan nieuwe taal en inzichten.

Dat is wat je ook beoogt in je Bijbelonderwijs. Op dit proces leggen we het vergrootglas. We krijgen zo meer inzicht in wat pedagogisch en onderwijskundig voor godsdienstige vorming belangrijk is.” 

Lijkt dit jou interessant? Meld je hieronder aan voor de lezing op woensdag 13 december. 

Meer nieuws

    • Herregistratie voor schoolleiders: drie misverstanden ontkracht

      Rondom de herregistratie voor het Schoolleidersregister bestaan veel misverstanden. Dit zorgt soms voor onnodige twijfel of een vertekend beeld. Dat is jammer, want herregistratie is juist een kans om als schoolleider te blijven groeien.

    • Larissa over de post-hbo-opleiding SVIB: ‘Dit gun ik iedere leerkracht’

      Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen.

    • Aan de slag met professionele cultuur: zo doet De Wegwijzer in Oosterwolde dat

      Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’

    • Herziene editie Wonderlijk gemaakt in augustus 2025 beschikbaar

      Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.

    • Elise heeft een missie: 'Als juf mag ik kinderen voorbereiden op de maatschappij'

      ‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’