Leraar wordt bemiddelaar tussen gezin, kerk en social media 30 januari 2025

De christelijke leraar krijgt steeds nadrukkelijker een bemiddelende rol tussen het gezin, de kerk en het social-mediagebruik van leerlingen. Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt.

Andries Knevel spreekt op symposium christelijk leraarschap

Dat zei oud-EO-directeur en mediaman Andries Knevel op 22 januari 2025 op het symposium christelijk leraarschap van Driestar educatief in samenwerking met het netwerk Onderwijs van waarde.

Naar aanleiding van het thema ‘Echt en oprecht. Christelijk leraarschap tegen de stroom in’ liet hij zich zeer positief uit over het reformatorisch onderwijs, maar wees hij ook nadrukkelijk op de grote uitdagingen van de tijd, die hij vooral bleek te zien in de razendsnel gegroeide invloed van social media in de leef- en belevingswereld van jongeren en ook kinderen.

Knevel liet zijn betoog uitmonden in negen kernzinnen waar het christelijk-reformatorisch onderwijs volgens hem aan de slag moet:
  • De rol van het onderwijs zal in de refozuil de komende jaren nog belangrijker worden.
  • De docent wordt daarbij vanuit zijn professionaliteit bemiddelaar tussen gezin, kerk en social media.
  • Daarmee staat de docent in de spanning tussen achterban, eigen geloof en de jongeren.
  • De reformatorische nadruk op de ernst van het leven, de toe-eigening van het heil en de tere vreze des Heeren moet hij niet veronachtzamen.
  • Tegelijk staat hij voor de taak deze geestelijke traditie vruchtbaar de maken voor de identiteitsvorming van de leerlingen.
  • Dat vraagt om een authentieke, vrijmoedige en relationele geloofshouding.
  • Leraren moeten open staan voor kritische vragen en daarin met leerlingen meebewegen.
  • Zo leggen zij verbinding tussen de gereformeerde traditie en de moderne cultuur.
  • Verworteling in de eigen traditie, verinnerlijking van het geloof en een vorm van sjalom-zoekend burgerschap moeten daarbij samengaan.
Knevels betoog riep herkenning op. De ongeveer 100 belangstellende zaten op het puntje van hun stoel toen Driestar-bestuurder Jan Kloosterman vertegenwoordigers van het christelijk-reformatorisch onderwijs vroeg om op de prikkelende inleiding te reageren.

‘Wees eerlijk en kwetsbaar over jezelf en je eigen twijfels en geloofsworstelingen’, gaven Wilbert Driessen (Pieter Zandt s.g.), Jolineke Dooren-Vonk (Calvijnschool Sliedrecht) en Arjen van Kralingen (Hoornbeeck Rotterdam) aan. ‘Heb tegenover de polarisatie, die ook ons niet voorbij gaat, juist vertrouwen in elkaar’. ‘Sluit in alles wat je doet dicht aan bij de belevingswereld van de leerlingen’. En: ‘Daarvoor moeten we terug naar de kern van het christelijke geloofsbelijden’.

Dagvoorzitter Peter van Olst, regisseur identiteit, vorming en burgerschap bij Driestar educatief koppelde het even terug naar het centrale thema. ‘Christelijk leraarschap tegen de stroom in lijkt nog wel te doen. Maar wat als die stroom een maalstroom, een kolk blijkt te zijn?’ In zeven verschillende workshops werd daarover geanimeerd verder gesproken.

Sommigen gingen verder in gesprek met Knevel, anderen stonden stil bij het geven van onderwijs vanuit waarden, het oprecht spiegelen van jezelf en anderen in het christelijke leraarschap, tijd en aandacht voor doeners, ‘generatie angststoornis’ als gevolg van de invloed van social media, of juist ‘generatie zelfvertrouwen’, het samen met ouders bouwen aan een sterke school en de kracht van het vertellen van verhalen.

Aan het einde van het symposium presenteerde Driestar-lector Bram Kunz namens het netwerk Onderwijs van waarde (Driestar, RMU, ROV, VGS en ambassadeursscholen) een gezamenlijk opgesteld Moreel Kompas. Hiermee kan binnen de scholen het gesprek over morele waarden en afwegingen worden bevorderd. De symposiumdeelnemers kregen voor hun school ook een speciale Kletspot mee om dit gesprek, dat tijdens het symposium al veelbelovend begon, verder voort te zetten.

Meer nieuws

    • Uitnodiging promotie Marloes Hoencamp

      Marloes Hoencamp promoveert op woensdag 5 februari op haar pedagogisch-historisch onderzoek naar persoonsvorming binnen de theorieën van de invloedrijke Nederlandse pedagogen Philipp Abraham Kohnstamm en Martinus Jan Langeveld. Haar proefschrift heeft de titel ‘The Formation of Personhood in the Educational Theories of Philipp Abraham Kohnstamm and Martinus Jan Langeveld’. De promotie vindt plaats aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

    • Congres Vianen op 7 maart 2025

      Onder het prikkelende thema ‘De gereformeerde gezindte – draagbalk of dwarsligger?’ organiseren de VGS, Driestar Educatief, VBSO/KOC, RMU, ROV, EMG en het Wetenschappelijk Instituut van de SGP op D.V. vrijdag 7 maart 2025 het Congres Vianen 2025.

    • Interview over Herbergzaam onderwijs met Bram de Muynck

      Wat is een herbergzame school en wat maakt het zo passend voor een christelijke school? Lees het in dit interview met Bram de Muynck.

    • Webinar Herbergzaam onderwijs met Leonard Both en Matthea Kok-Baarda

      Op dinsdag 18 maart 2025 is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘herbergzaam onderwijs’.

    • Symposium hoogbegaafdheid PO-VO: sprekers en programma bekend

      D.V. woensdag 26 maart 2025 organiseren Berséba, KOC en RefSVO en Driestar onderwijsadvies het symposium Hoogbegaafdheid voor PO en VO in Gouda.