Gouda 750 | Het Toekomstraam: kinderen geven Gouda door! 12 april 2022

Vandaag opent koning Willem Alexander de feestelijkheden rond Gouda 750. In de Sint-Janskerk en in Museum Gouda is er ter ere van de 750 jaar stadsrechten die de stad dit jaar viert een prachtige dubbeltentoonstelling opgezet: Beleef het wonder van Gouda.

In de kerk komen tijdelijk de oude altaarstukken terug, die voor 1572 in de kerk hingen; een tijd dat het er heel anders aan toe ging dan tegenwoordig. Via een audiotour wordt je tijdens de tentoonstelling als bezoeker meegenomen in de levendigheid van de kerk van toen. Tegelijkertijd heeft de kerk een aantal van de grote werktekeningen van de glazen, de zogenaamde kartons, uitgeleend aan Museum Gouda. Ook daar is een unieke tentoonstelling gerealiseerd waarin de bezoeker niet alleen een aantal fenomenale tekeningen van reusachtig formaat te zien krijgt, maar ook een impressie opdoet van de roerige politieke tijd rond 1572. De voorstellingen op de glazen getuigen daarvan.
Maak-met-je-klas-een-glas-Xander-de-Rooij-12.jpg

Tenslotte is er nog een geweldig kinderproject, waaraan studenten van Driestar hogeschool een bijdrage leverden. Samen met 800 kinderen van maar liefst 14 Goudse basisscholen hebben twee Goudse kunstenaars een tijdelijk ontwerp voor een nieuw raam in de kerk gemaakt. In een rondleiding door de Sint-Janskerk leerden de kinderen onder leiding van onze studenten van alles over de glazen, de voorstelling, de schenkers en de manier waarop het gebrandschilderde glas gemaakt werd.

Maak-met-je-klas-een-glas-Xander-de-Rooij-3.jpg

Student Thyrza van Berkum schrijft daarover:
Kinderen iets bijbrengen over hun eigen omgeving, het is iets wat ik heel belangrijk vind. Ik was dus ook gelijk enthousiast toen ik hoorde dat ik als pabostudent leerlingen van basisscholen in Gouda mocht rondleiden in de Sint-Jan. De Sint-Janskerk is beroemd vanwege de reeks gebrandschilderde ramen en ik mocht daar als student de kinderen wat over vertellen. De kinderen hadden werkboekjes en konden bij elk raam een opdracht maken. De opdrachten waren heel gevarieerd: van leren arceren tot een raam tekenen met kleurverschillen. De kinderen luisterden met open mond, ze stelden veel vragen en gingen vervolgens enthousiast aan de slag. Ik vond het leuk om te zien dat de leerlingen heel geïnteresseerd waren in de geschiedenis van hun stad. Zowel de kinderen als ik hebben genoten van de rondleiding!

Maak-met-je-klas-een-glas-1.jpg

In een vervolg-les kwam die opgedane kennis terug in het maken van een eigen tekening, waarin ze Gouda doorgaven. Al die tekeningen zijn door kunstenaars Suzan Schuttelaar en Judith Sluijter verwerkt tot een verrassend nieuw glas. Voor wie het in het echt wil bekijken: hartelijk welkom in de Sint-Jan, bij glas 1B! Het is ook digitaal te bewonderen via: https://klikenkijk.com/toekomstglas/ en https://klikenkijk.com/toekomstglas-extra/.
 

Meer nieuws

    • Kunst en cultuur in het (godsdienst)onderwijs

      Vind je het mooi om met je klas bezig te zijn rond de Bijbel, maar zoek je naast de vertrouwde Bijbelvertelling of dagopening ook naar andere manieren om kinderen en jongeren in aanraking te brengen met Bijbelverhalen en kernzaken van het christelijke geloof?

    • Lezing: Hoe breng je de Bijbelse boodschap dicht bij de belevingswereld van kinderen?

      Elke ochtend is het een van de eerste dingen die je met de leerlingen doet. Je vertelt ze een verhaal uit de Bijbel. Je doet je best om de Bijbelse boodschap dicht bij het leven en de belevingswereld van kinderen te brengen. Maar hoe doe je dat?

    • Nieuw webinar: Dialogisch spelen en leren rond Bijbelse bronverhalen

      Op dinsdag 12 december organiseert het onderzoekscentrum van Driestar educatief samen met het PC GVO een webinar met de titel ‘Dialogisch spelen en leren rond Bijbelse bronverhalen’.

    • Terugkijken: de online open avond van Driestar hogeschool

      Heb jij de online open avond van Driestar hogeschool gemist? Geen probleem! Je kunt de uitzendingen terugkijken. Ga er maar rustig voor zitten en bekijk de beelden van de voorlichtingen.

    • Wat betekent genderdiversiteit voor de kerk en de school?

      Genderdiversiteit staat volop in de belangstelling en komt dus heel dichtbij. Wat betekent genderdiversiteit voor de kerk en de school? Hoe kunnen we op een Bijbels pastorale manier omgaan met genderdiversiteit? Prof. dr. J. Hoek, emeritus hoogleraar systematische theologie, nodigt je van harte uit voor zijn lezing, waarin hij op deze vragen ingaat.