Driestar educatief neemt deel aan stadsdebat Gouda 10 oktober 2019

Hoe gaan we als samenleving om met opvattingen die als strijdig worden gezien met de democratie? Wat is het effect daarvan op de cohesie in de stad en wat zijn gevolgen voor polarisatie? Hoe gaan we in een democratie op een goede manier met elkaar om, ook als de opvattingen uiteen lopen?

Van omstreden predikers in gebedshuizen, extremistische uitingen door middel van bijvoorbeeld stickers tot controversieel (informeel) onderwijs. Allerlei activiteiten die als onverdraagzaam en anti-integratief kunnen worden gezien en zo een effect kunnen hebben op de cohesie in de stad. Tegelijkertijd is het wel gedrag dat vaak binnen de grenzen van de wet valt. Gedrag dus dat niet verboden is, maar maatschappelijk onwenselijk. Hoe gaan we om met dit thema zonder te polariseren? In het stadsdebat op donderdag 31 oktober wordt hierover een debat gevoerd. Namens Driestar educatief neemt Rens Rottier deel aan het debat.

Deelnemers

Het debat staat onder leiding van Martijn de Greve (presentator NPO RADIO1 programma “Haagse Lobby’’). Als experts zijn aanwezig: HP Schreinemachers (NCTV), Afshin Ellian (Universiteit Leiden), Michiel Janssen (expert rechts en linksextremisme), Aissa Zanzen (ISBO), Wilco Boender (Stichting Conservatief Café), Rens Rottier (Driestar educatief) en Kees Codée (bond Hervormde Zondagsscholen).

De stad in debat

Dit Stadsdebat maakt deel uit van een serie activiteiten die de gemeente Gouda organiseert vanuit haar beleid ter voorkoming én de aanpak van radicalisering en polarisatie in Gouda. De gemeente creëert graag podium voor dialoog en discussie.

Aanmelden voor deelname

Deelname aan het stadsdebat is gratis. Vooraf aanmelden via stadsdebat@gouda.nl is wel een vereiste. Alle Gouwenaars en iedereen met interesse in het debat is van harte welkom.

Datum en tijd

Datum: donderdag 31 oktober 2019
Locatie: Driestar educatief, Burgemeester Jamessingel 2
Inloop: 19.00 uur
Aanvang: 19.30 tot 22.00 uur

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.