De kwaliteit van de vraag wordt bepaald door het antwoord Geplaatst op 4 september 2018

Goede vragen stellen is een kunst. We vervallen al snel in het stellen van gesloten vragen, of semi-open vragen (waarbij de leerlingen vooral bezig zijn het door jou gewenste antwoord te raden). Dat is zo lekker controleerbaar!

Maar… als we de controle los durven laten en écht open vragen durven stellen, gaat er een wereld open. Voor de kinderen: hun natuurlijke nieuwsgierigheid en creatieve denkvermogen wordt geprikkeld; ze blijken met elkaar meer te weten en te kunnen bedenken dan ze dachten. En voor de leerkracht: de antwoorden van kinderen zitten vaak verrassend goed en origineel in elkaar; je ziet je leerlingen opveren, en je leert er zelf vaak ook nog van.

 

Er zijn veel materialen die jou als leerkracht helpen om goede vragen te stellen. Een greep uit onze collectie:

 



De mediatheek heeft ze!

Meer nieuws

    • Projectkoffers lenen met korting

      Profiteer van korting op het lenen van de projectkoffers Elektriciteit, Geluid is overal en Architectuur.

    • Gedichtendag

      Hoe zwaar is taal, wat weegt een woord? ‘Wilt u het halfom of mager?’ ‘Mag ’t ietsjes meer zijn?’ vraagt de slager. ‘Aan een stukje, of in plakjes?’

    • Week van de mediatheek: 'De tabernakel is schitterend illustratiemateriaal'

      De mediatheek van Driestar hogeschool is er voor studenten, maar ook voor leerkrachten in het werkveld. Marieke Nieuwenhuis, leerkracht op de Graaf Jan van Nassauschool: “De materialen uit de mediatheek zijn ondersteunend voor mijn lessen. De kinderen tonen hierdoor meer interesse in het verhaal!”

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.