Wat verstaan we onder schoolonderwijs?- deel 4 3 juni 2019

In het jubileumjaar van de Driestar (75 jaar) werkt het onderzoekscentrum aan het handboek Christelijk leraarschap. In dit boek, dat in 2020 zal verschijnen, wordt veel van het Driestareigen gedachtegoed op het gebied van leraarschap grondig samengevat.


Auteurs zijn Bram de Muynck en Bram Kunz, met als redacteur Henk Vermeulen. In twaalf afleveringen geven ze een impressie van dit boek, iedere keer met behulp van een tekst. Dit keer enkele passages uit de inleiding op het vierde hoofdstuk ‘Christelijk leraarschap als pedagogische praktijk’.

Schoolonderwijs

‘In dit hoofdstuk bespreken we de vraag wat we verstaan onder christelijk onderwijs. In de titel hebben we dit nader gepreciseerd met schoolonderwijs. Onderwijs is niet persé voorbehouden aan het instituut school. In onze culturele context is dit echter wel de situatie waarin christelijk leraarschap voornamelijk gestalte krijgt. Daarom spreken we nadrukkelijk over schoolonderwijs.

Met de vraag naar de betekenis van dit schoolonderwijs doelen we dan niet zozeer op de juridische legitimatie, de vraag dus of er in het huidige onderwijsbestel al dan niet ruimte zou moeten zijn voor een christelijke school. (..) Het gaat ons om een inhoudelijke legitimatie. Als we ervan uitgaan dat er christelijke scholen zijn en mogen zijn, wat zijn daarbij dan de idealen die nagestreefd worden? Wat maakt de school tot een christelijke school? We veronderstellen dat de meeste gebruikers van dit boek in een dergelijke setting werken. Zij moeten zich tot de school als geheel verhouden.

Christelijk leraarschap

In onze opvatting is er echter ook sprake van een christelijk leraarschap als een christelijke leraar in een andere setting werkt. Ook in die situatie moet de leraar zich tot de identiteit van de school verhouden. We geven er in dit boek geen specifieke aandacht aan. Beschouwingen over deze situatie zijn te vinden in Edlin, The cause of Christian Education, 2014, pp. 293-309 en Van Brummelen, Walking with God in the classroom, 2009, pp. 259-274. In dit hoofdstuk staat de school als instituut centraal. Omdat de behandeling plaatsvindt in een boek over de praktijk van het leraarschap nemen we in de uitleg steeds het perspectief van de leraar. Bij de verkenning van de vraag naar de betekenis en taak van de christelijke school zullen we al snel ontdekken dat we allerlei verwante vragen moeten beantwoorden. Bijvoorbeeld de vraag wat het bestaansrecht van een school is, van welke signatuur ook. Maar ook de vraag of de betekenis van een school altijd gelijk blijft. Kan het zo zijn dat de betekenis van een school van tijd tot tijd gerevitaliseerd moet worden?’

Tot zover een stukje tekst uit het vierde hoofdstuk. Omdat het handboek een leerboek zal worden voor masterstudenten, wordt er veel uitgelegd over missie en visie van de school, over identiteit en over de manier waarop christelijke leraren (opnieuw) commitment kunnen krijgen met de missie van de school. Als je een hoofdstuk wilt meelezen, stuur ons dan een e-mail. Inhoudelijke reacties worden door de auteurs zeer op prijs gesteld.

Dit is deel 4 uit een serie berichten over het handboek. Je kunt deel 1deel 2 en deel 3 ook nog nalezen.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.