Vorming in de kerk in tijd van secularisatie 1 juni 2018

Op 30 en 31 augustus 2018 organiseren de Theologische Universiteiten van Apeldoorn en Kampen een conferentie over Onderwijs, vorming en de kerk. Hoe geef je inhoud aan vorming en educatie in de kerk in een tijd van secularisatie en afnemende kerkelijke betrokkenheid?

Hoe kun je als christen reageren op de toenemende kerkverlating en hoe geef je als gemeente van Christus gestalte aan vorming zonder te vervallen in verstarring enerzijds of het kritiekloos aan passen aan de tijdgeest anderzijds? Twee vragen die aan de orde komen tijdens de internationale conferentie aan de Theologische Universiteit in Kampen.

Vorming in een tijd van secularisatie

Bram de Muynk op CIP: “Met verschillende wetenschappers willen we nadenken over de vraag hoe je als christen of kerk tegen vorming kunt aankijken. Dat is vooral belangrijk met het oog op secularisatie.” Om antwoord te krijgen op deze vraag wordt op de conferentie ruimte gegeven aan theoretische uiteenzettingen over het thema en door onderzoekers uit te nodigen om hun onderzoek samen te vatten. Bram: “Door het delen van diverse inzichten kunnen we elkaar aanscherpen. Tijdens de conferentie komt onder andere het denken van de filosoof James K. Smith aan bod.”

Goed luisteren naar elkaar

Of er een eenduidig antwoord is hoe je als christen kunt reageren op de toekomende kerkverlating, is nog maar de vraag. Maar natuurlijk zijn er elementen waar je als christen op kunt letten in reactie op de secularisatie. Bram de Muynk: “Goed luisteren naar elkaar kan de kloof tussen verstarring en aanpassen aan de cultuur wegnemen. En dat is iets anders dan inspelen op veronderstelde wensen tot vernieuwing. Luisteren is allereerst leren verstaan in wat voor wereld die ander leeft en op basis van die bevindingen communiceren. Deze stap overslaan is een veelvoorkomend leiderschapsprobleem.”
>> Lees hier het volledige interview met Bram de Muynk

Doelgroep

De conferentie is met name interessant voor onderzoekers binnen de theologie en pedagogiek, docenten in het christelijk onderwijs en werkers in de kerk die zich bezig houden met vorming en het toerusten van jongeren en andere gemeenteleden.

De conferentie zal plaatsvinden op donderdag 30 en vrijdag 31 augustus in Kampen en zal worden gehouden in het Engels. Het programma (pdf) is bekend en de inschrijving is geopend.

Meer nieuws

    • Zomerschool 2021 | Pandemie: kantelpunt of pas op de plaats?

      Ben je op zoek naar verdieping? Is het einde van je studie in zicht, of ben je net aan het werk? Ben jij benieuwd naar hoe andere jongvolwassenen als christen in het leven staan? Dan is de zomerschool wat voor jou. Sprekers met verschillende expertise delen hun persoonlijke verhaal en kennis met je.

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium van Driestar educatief. Hierbij de data voor het cursusjaar 2021-2022.

    • Hoe leren we kinderen vroomheid?

      Hebt u daar weleens over nagedacht, hoe we kinderen vroomheid kunnen leren? Vanuit een ver verleden stelt Comenius ons die vraag. Hij komt aan de orde in het tiende hoofdstuk van zijn boekje De moederschool. Dat boekje draagt hij op ‘aan de goddelijke, christelijke ouders, onderwijzers en begeleiders, en aan allen die zich bezighouden met de zorg voor het jonge kind.’ Daarmee wordt in ieder geval een deel van het lezerspubliek van DRS Magazine aangesproken. En als u met oudere kinderen werkt, is het even zinvol om de tekst van Comenius te lezen en in het team daarop te reflecteren.

    • Professionele leergemeenschap: effectief of een vlag op een modderschuit?

      Lerende teams zijn in. Tegenwoordig vaak een professionele leergemeenschap(PLG) genoemd. Maar iets een naam geven zegt nog niet zoveel, vindt Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Hij ziet het risico dat PLG zelfs een vlag op een modderschuit kan worden. Waar moet een goede professionele leergemeenschap aan voldoen?

    • Pilot tieneronderwijs

      Uit onderzoek van de Onderwijsraad blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze zelfde signalen krijgen we ook vanuit de praktijk. Daarom zijn we binnen Driestar educatief gestart met de pilot ‘oudere kind’ (tieneronderwijs). Binnen deze pilot brengen we studenten pabo en LVO samen, om samen met docenten en het onderzoekscentrum, onderzoek te doen naar deze overgangsperiode. Door inzichten die in de praktijk opgedaan worden, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs.