Docent Godsdienst Peter van Olst promoveert op vrijdag 20 september op zijn onderzoek naar een holistische benadering van de christelijke burgerschapsvorming van leraren in een gefragmentariseerde samenleving. Zijn proefschrift heeft de titel ‘Faithfully Connected. Holistic Teacher Formation for Shalom-Seeking Citizenship in a Fragmented Society – A Case Study.’ De promotie vindt plaats aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Van harte uitgenodigd om hierbij te zijn!
Hoe kun je zo lesgeven dat je leerlingen actief uitnodigt om hun plek in te nemen in de wereld en om bij te dragen aan de samenleving waarin zij leven? Die vraag wordt uitdagender naarmate de wereld en de samenleving in diversiteit en complexiteit toenemen. Dat geldt zeker voor leraren die vanuit een diepe motivatie kiezen voor (reformatorisch-)christelijk onderwijs.
Lukt het om kinderen vanuit deze motivatie uit te nodigen tot een positieve bijdrage, ook als je het gevoel hebt dat de samenleving steeds verder bij je wortels vandaan groeit? En wat is daar dan voor nodig? Deze vragen heeft Peter van Olst onderzocht in zijn promotieonderzoek. Hij heeft zich daarbij gericht op de brede vorming van (aanstaande) leraren. Het onderzoek is als case study toegepast op Driestar hogeschool als inmiddels tachtigjarige christelijke lerarenopleiding.
Vraagstelling
Als de wereld waarin we leven en de samenleving waarvan we deel uitmaken steeds meer gefragmenteerd raken, hoe kan dan een holistische benadering de christelijke burgerschapsvorming van leraren in die samenleving versterken? Die centrale vraagstelling wordt in de studie besproken vanuit de theorie en vanuit de praktijk van expliciet (reformatorisch-)christelijk basisonderwijs in een grootstedelijke, multi-etnische setting met een hoge mate van diversiteit in en om de klas. Volgens de methode van theologisch actieonderzoek is gepoogd theorie en praktijk zo te verbinden dat het vruchtbaar werd voor de pabo-opleiding van Driestar hogeschool.
Shalomzoekend burgerschap
Een onderzoeksgroep van tien personen uit het basisonderwijs en van de hogeschool zelf ontwikkelde gedurende vier jaar gezamenlijke inzichten over hoe christelijke leraren te vormen in het licht van de grote vragen van de gefragmentariseerde wereld, samenleving en persoonlijke beleving.
Voortdurend dachten daarbij ook studenten mee vanuit eigen inzichten, ervaringen en belevingswereld. Dat leidde niet alleen tot een gezamenlijke taal om de verworven inzichten weer te geven, maar ook tot concrete aanzetten voor het curriculum van de lerarenopleiding. Wat er nodig is, is vorming die de aanstaande leraar in staat stelt om alleen te durven staan en om vanuit de eigen geloofsovertuiging verbindingen aan te gaan met andersdenkenden en met de samenleving als geheel. Daarvoor moeten studenten leren om beginselvastheid en openheid te verenigen.
Om dat mogelijk te maken, hebben zij een relationele kennisleer (epistemologie) nodig en een basishouding van dienstbaarheid aan medemensen, samenleving en wereld, zo blijkt uit het onderzoek. Deze elementen komen samen in het Bijbelse begrip
shalom en het ‘shalomzoekende burgerschap’ waar deze studie voor pleit. De breedvormende benadering doet een appel op de handen, het hoofd en het hart van de (aanstaande) christelijke leraar.
Versterken lerarenopleiding
Aan het slot van de studie leidt de conclusie tot concrete ondersteuningen en aanbevelingen voor het versterken van de lerarenopleiding van Driestar hogeschool, die ook elders ter wereld hun nut kunnen bewijzen voor onderwijs en vorming. Ze geven een tijdbetrokken uitwerking aan het adagium van de vader van het christelijk onderwijs in Nederland, mr. Gillaume Groen van Prinsterer. Zijn ‘In het isolement ligt onze kracht’ vraagt zowel zelfstandigheid als verbinding. Dat is wat
Faithfully Connected beoogt.
Over Peter van Olst
Peter van Olst (1976) studeerde politicologie en theologie. Na een loopbaan in de journalistiek (Reformatorisch Dagblad) en het internationale zendingswerk (Zending Gereformeerde Gemeenten) is hij sinds 2017 werkzaam als lerarenopleider bij Driestar hogeschool. Onlangs is hij er benoemd als regisseur Identiteit, Vorming en Burgerschap. Peter is getrouwd met Sofieke en is vader van vier zoons.
Overige informatie
Datum: vrijdag 20 september 2024
Tijd: 10.00 uur (zaal open: 9.45 uur)
Locatie: Theologische Universiteit Apeldoorn, Wilhelminapark 4, Apeldoorn
Promotoren: prof. dr. A. de Muynck (TUA), prof. dr. R. Kuiper (TUU)