Hoe bereid jij als lerarenopleider je studenten voor op het hart van hun beroep en waar licht in jouw didactiek de pedagogiek op? Deze en meer vragen staan centraal op het symposium Tijd voor Pedagogiek in de Lerarenopleiding op vrijdag 12 oktober.
Het symposium vertrekt niet vanuit de theorie, maar vanuit het handelen van leraren en opleiders. We zoomen in op praktijksituaties en verkennen met elkaar de pedagogische dimensies daarvan in een gesprek aan verschillende dialoogtafels. Dat doen we aan de hand van een drietal uitgangsvragen:
- hoe is de getoonde praktijksituatie gerelateerd aan je eigen professionele handelen;
- wat vraagt het van de lerarenopleiding
- en wat betekent het voor (praktijk)onderzoek?
Aan het eind van elke sessie geven prof.dr. Gert Biesta en prof.dr. Ferre Laevers een reflectie op de opbrengsten van het gesprek. Uiteindelijk beogen we met het symposium een pedagogisch perspectief voor de lerarenopleiding te bieden.
Het symposium wordt georganiseerd door de lectorenkring, een groep van 15 lectoren en prof.dr. Gert Biesta, die onder leiding van prof. dr. Luc Stevens werkt aan relevante thema’s met betrekking tot de pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming. Tijdens de lunchpauze laten de lectoren zien op welke manier zij met hun lectoraat bijdragen aan de ontwikkeling van een pedagogische lerarenopleiding, aan de hand van posterpresentaties van praktijkonderzoek.
Ga naar de
website van Stichting nivoz voor meer informatie en om je aan te melden voor dit symposium.