Symposium ‘Tijd voor Pedagogiek in de Lerarenopleiding’ 27 augustus 2018

Hoe bereid jij als lerarenopleider je studenten voor op het hart van hun beroep en waar licht in jouw didactiek de pedagogiek op? Deze en meer vragen staan centraal op het symposium Tijd voor Pedagogiek in de Lerarenopleiding op vrijdag 12 oktober.

Het symposium vertrekt niet vanuit de theorie, maar vanuit het handelen van leraren en opleiders. We zoomen in op praktijksituaties en verkennen met elkaar de pedagogische dimensies daarvan in een gesprek aan verschillende dialoogtafels. Dat doen we aan de hand van een drietal uitgangsvragen:

  • hoe is de getoonde praktijksituatie gerelateerd aan je eigen professionele handelen;
  • wat vraagt het van de lerarenopleiding
  • en wat betekent het voor (praktijk)onderzoek?
Aan het eind van elke sessie geven prof.dr. Gert Biesta en prof.dr. Ferre Laevers een reflectie op de opbrengsten van het gesprek. Uiteindelijk beogen we met het symposium een pedagogisch perspectief voor de lerarenopleiding te bieden.
 
Het symposium wordt georganiseerd door de lectorenkring, een groep van 15 lectoren en prof.dr. Gert Biesta, die onder leiding van prof. dr. Luc Stevens werkt aan relevante thema’s met betrekking tot de pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming. Tijdens de lunchpauze laten de lectoren zien op welke manier zij met hun lectoraat bijdragen aan de ontwikkeling van een pedagogische lerarenopleiding, aan de hand van posterpresentaties van praktijkonderzoek.
 
Ga naar de website van Stichting nivoz voor meer informatie en om je aan te melden voor dit symposium.

Meer nieuws

    • Zomerschool 2021 | Pandemie: kantelpunt of pas op de plaats?

      Ben je op zoek naar verdieping? Is het einde van je studie in zicht, of ben je net aan het werk? Ben jij benieuwd naar hoe andere jongvolwassenen als christen in het leven staan? Dan is de zomerschool wat voor jou. Sprekers met verschillende expertise delen hun persoonlijke verhaal en kennis met je.

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium van Driestar educatief. Hierbij de data voor het cursusjaar 2021-2022.

    • Hoe leren we kinderen vroomheid?

      Hebt u daar weleens over nagedacht, hoe we kinderen vroomheid kunnen leren? Vanuit een ver verleden stelt Comenius ons die vraag. Hij komt aan de orde in het tiende hoofdstuk van zijn boekje De moederschool. Dat boekje draagt hij op ‘aan de goddelijke, christelijke ouders, onderwijzers en begeleiders, en aan allen die zich bezighouden met de zorg voor het jonge kind.’ Daarmee wordt in ieder geval een deel van het lezerspubliek van DRS Magazine aangesproken. En als u met oudere kinderen werkt, is het even zinvol om de tekst van Comenius te lezen en in het team daarop te reflecteren.

    • Professionele leergemeenschap: effectief of een vlag op een modderschuit?

      Lerende teams zijn in. Tegenwoordig vaak een professionele leergemeenschap(PLG) genoemd. Maar iets een naam geven zegt nog niet zoveel, vindt Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Hij ziet het risico dat PLG zelfs een vlag op een modderschuit kan worden. Waar moet een goede professionele leergemeenschap aan voldoen?

    • Pilot tieneronderwijs

      Uit onderzoek van de Onderwijsraad blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze zelfde signalen krijgen we ook vanuit de praktijk. Daarom zijn we binnen Driestar educatief gestart met de pilot ‘oudere kind’ (tieneronderwijs). Binnen deze pilot brengen we studenten pabo en LVO samen, om samen met docenten en het onderzoekscentrum, onderzoek te doen naar deze overgangsperiode. Door inzichten die in de praktijk opgedaan worden, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs.