Rapport Onderwijsraad over omgaan met Corona 11 juni 2020

Met het rapport ‘Vooruitzien voor jonge generaties’ geeft de Onderwijsraad een tweede advies richting overheid en scholen dat zich richt op het omgaan met de gevolgen van de coronacrisis.



Het rapport omvat alle onderwijssectoren en geeft belangrijke onderwerpen aan, zeker voor leidinggevenden. We pakken er drie uit.
 
De Onderwijsraad stelt als uitgangspunt dat scholen en universiteiten ‘ook een sociale ontmoetingsplek [zijn], een plaats om samen te leren en te leren samenleven, een gemeenschap gedragen door gezamenlijk beleefde momenten. Persoonlijk contact en interactie zijn essentieel voor het onderwijsproces en om aan brede onderwijsdoelen te werken’ (p. 5). Hij adviseert om die functie goed voor ogen te houden bij afwegingen en besluitvorming. Onderzoek en publicaties van de lectoren Bram de Muynck en Piet Murre sluiten aan bij dit uitgangspunt
 
Een belangrijk speerpunt is om te investeren in goede leesvaardigheid. ‘Het is de sleutel tot begrip van kennis-vakken, digitale vaardigheden en burgerschap’ (p. 6). Lezen is ook voor Driestar educatief een belangrijk speerpunt. De blogs en het onderzoek van dr. Janneke de Jong geven scholen handvatten.
 
Een derde speerpunt is dat de raad (opnieuw) aanbeveelt om onderzoek te doen (p. 9, 12, 13). Dat sluit aan bij initiatieven die het onderzoekscentrum van Driestar reeds ondernomen heeft.

Meer weten?

Heb je vragen naar aanleiding van dit onderwerp of wil je meer informatie? Neem dan contact op met het onderzoekscentrum.

Meer nieuws

    • Als stuurman ben je onderdeel van de bemanning

      “In een adbij is de abt degene aan wie meer is toevertrouwd en aan wie meer mag worden opgevorderd,” vertelde Wil Derkse tijdens de masterclass Lessen uit de Benedictijnse stuurmanskunst. “Maar hij hoeft het niet alleen te doen. Als stuurman ben je onderdeel van de bemanning en hoef je niet alles te kunnen.”

    • Zonder gids geen doel – save the date

      Binnenkort verschijnt Gidsen, een christelijke schoolpedagogiek. Op het jaarlijkse symposium Christelijk leraarschap van Driestar educatief besteden we aandacht aan het gedachtegoed van Gidsen, omdat we denken dat het verschijnen van Gidsen een belangrijk moment voor het onderwijs is. Save the date dus: woensdagmiddag 26 januari 2022 in de St. Janskerk te Gouda.

    • Nieuw dyslexieprotocol – de belangrijkste veranderingen op een rij

      Je hebt het vast al wel gehoord: per 1 januari 2022 gaat het nieuwe protocol 3.0 van het NKD (Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie) in!

    • Nieuwe uitgave Leeslamp-serie

      ‘Gevaar in de bergen’, geschreven door Bert Wiersema is het nieuwe deeltje in de serie ‘de Leeslamp’. Het betreft hier een leesboek, dat spannend is, maar met een laag AVI-niveau, speciaal geschreven voor de moeilijk lezende of dyslectische leerling.

    • Gezocht: onderwijsinnovators met liefde voor taal

      Denk jij wel eens aan het verbeteren van het taalonderwijs op je school maar weet je niet goed hoe? En zoek je naar manieren om je collega’s ook enthousiast te maken voor taalbeleid? Dan past de post-hbo-opleiding Taalcoördinator bij jou. We starten in januari 2022 met een nieuwe groep.