Profiel van een christelijke leraar Geplaatst op 17 september 2018

De schoolloopbaan van kinderen is een lange reis. Leraren trekken daarbij als gids met hen mee. Ze zijn dus zelf ook pelgrim. Met deze beelden tekent Bram de Muynck op uitnodigende wijze het karakter en profiel van een christelijke leraar.

‘Ik ben…,ik denk…,ik kan…’ Is die leraar waarvan Gids en pelgrim het profiel schetst niet een hoogmoedig, onuitstaanbaar figuur? Bij de lezer die zich beperkt tot bladzijde 113 en 114 kan deze indruk ontstaan. Maar wie de moeite neemt om verder te lezen, komt er achter dat hoogmoed niet past bij de leraar die gids en pelgrim is. En dan kan dit boekje een mooi middel zijn om die voor de hand liggende, maar weinig besproken vraag aan de orde te stellen: waaraan herken je een christelijke leraar? 
 
Voor Bram de Muynck zijn compacte profiel formuleert, verkent hij eerst het terrein van het christelijk onderwijs en de rol van de leraar daarin. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat de pelgrim zich bewust is van de innerlijke dimensie van de reis. Als je met die gedachte naar je eigen onderwijspraktijk kijkt, geeft dat al genoeg te denken. 

Verlangen en christelijk leraarschap

Iets dergelijks gebeurt met het begrip verlangen. Sluit je verlangen als christelijke leraar (misschien ongemerkt) aan bij de verlangens die iedereen in deze tijd inademt? Een verlangen naar effectiviteit en opbrengsten bijvoorbeeld? Daartegenover stelt dit boekje de leraar die als gids verwijst naar Christus: ‘Iedere Christus-belijdende leraar die iets wil uitleggen over de wereld, doet dat door in deze wereld de hand van de drie-enige God te laten zien. Hij ontsluit iets van wat we ‘de werkelijkheid van God’ noemen.’ Om daarin gevoed te worden bepleit De Muynck: ‘Bijbelstudie in een professionele context’. Samen met de leden van je team of je vakgroep lees je de Bijbel gericht met het oog op de vragen waarvoor team of vakgroep zich gesteld zien. Het boekje laat zien hoe dat kan door elk hoofdstuk te beginnen met een Bijbelgedeelte en dat te verbinden met de onderwijscontext. Daarbij komt niet alleen de persoon van de leraar of het pedagogisch handelen ter sprake, maar ook de vak-inhoud.  

Het profiel van de christelijke leraar

En zo mondt het boekje uit in het al genoemde profiel. Ik ben een belijder, geroepene, christen. Ik denk, want ik begrijp, ik reflecteer en ik bezin me. Ik kan vertellen, uitleggen begeleiden en een voorbeeld zijn. Elk kenmerk wordt in het profiel kort toegelicht. Die kenmerken zijn een persoonlijke vraag aan elke onderwijsgevende, maar ook een handvat voor een begeleidingsgesprek, een functioneringsgesprek of een teamoverleg. De christelijke leraar die in deze spiegel kijkt, wordt zeker niet hoogmoedig; hij wordt zich wel meer bewust van zijn hoge roeping.  
 
Via de webwinkel kun je dit boekje aanschaffen.

Meer nieuws

    • Vacature toetsontwikkelaar voor TaalpuntNL

      Voor de herziening van methode TaalpuntNL is Driestar onderwijadvies op zoek naar een toetsontwikkelaar. Momenteel worden deel 4 BB, KB en GT/Mavo herzien. Herken jij je in onderstaande vacature? Solliciteer snel!

    • Waardenvorming moet antwoord zijn op beeldcultuur

      Wat we ook van de huidige cultuur vinden, we moeten onze jongeren leren om daarmee wijs en bewust om te gaan. Dat schrijft Sjaak Jacobse, onderwijsadviseur Mediawijsheid, in het Reformatorisch Dagblad.

    • Kijk het debat tussen Kees van der Staaij en Thierry Baudet live mee!

      Vuurwerk tijdens deze eerste ‘Nacht van Gouda’! We verwachten een spetterend debat tussen twee vooraanstaande politici: Thierry Baudet, fractievoorzitter van Forum voor Democratie, en Kees van der Staaij, fractievoorzitter van de SGP. Kijk live mee via de livestream.

    • Breng het vak Engels op een hoger plan met de cursus coördinator Engels

      Er gaat weer een nieuwe cursus coördinator Engels van start! Tijdens vier cursus- en twee terugkomavonden adviseren onze onderwijsadviseurs je over de positie van Engels op jouw school. Misschien is jouw school al goed bezig. Misschien gebeurt er nog weinig. Deze kleinschalige cursus heeft oog en advies voor beide scholen.

    • ZIEN!vo goedgekeurd voor monitoring sociale veiligheid

      Scholen voor voortgezet onderwijs mogen vanaf het huidige schooljaar (2018-2019) de leerlingvragenlijst van ZIEN!vo gebruiken als monitoringsinstrument voor sociale veiligheid. De inspectie heeft daar toestemming voor gegeven. Dat is goed nieuws voor scholen die de lijst al gebruiken, en voor scholen die op zoek zijn naar een kwalitatief goede vragenlijst!