Profiel van een christelijke leraar 17 september 2018

De schoolloopbaan van kinderen is een lange reis. Leraren trekken daarbij als gids met hen mee. Ze zijn dus zelf ook pelgrim. Met deze beelden tekent Bram de Muynck op uitnodigende wijze het karakter en profiel van een christelijke leraar.

‘Ik ben…,ik denk…,ik kan…’ Is die leraar waarvan Gids en pelgrim het profiel schetst niet een hoogmoedig, onuitstaanbaar figuur? Bij de lezer die zich beperkt tot bladzijde 113 en 114 kan deze indruk ontstaan. Maar wie de moeite neemt om verder te lezen, komt er achter dat hoogmoed niet past bij de leraar die gids en pelgrim is. En dan kan dit boekje een mooi middel zijn om die voor de hand liggende, maar weinig besproken vraag aan de orde te stellen: waaraan herken je een christelijke leraar? 
 
Voor Bram de Muynck zijn compacte profiel formuleert, verkent hij eerst het terrein van het christelijk onderwijs en de rol van de leraar daarin. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat de pelgrim zich bewust is van de innerlijke dimensie van de reis. Als je met die gedachte naar je eigen onderwijspraktijk kijkt, geeft dat al genoeg te denken. 

Verlangen en christelijk leraarschap

Iets dergelijks gebeurt met het begrip verlangen. Sluit je verlangen als christelijke leraar (misschien ongemerkt) aan bij de verlangens die iedereen in deze tijd inademt? Een verlangen naar effectiviteit en opbrengsten bijvoorbeeld? Daartegenover stelt dit boekje de leraar die als gids verwijst naar Christus: ‘Iedere Christus-belijdende leraar die iets wil uitleggen over de wereld, doet dat door in deze wereld de hand van de drie-enige God te laten zien. Hij ontsluit iets van wat we ‘de werkelijkheid van God’ noemen.’ Om daarin gevoed te worden bepleit De Muynck: ‘Bijbelstudie in een professionele context’. Samen met de leden van je team of je vakgroep lees je de Bijbel gericht met het oog op de vragen waarvoor team of vakgroep zich gesteld zien. Het boekje laat zien hoe dat kan door elk hoofdstuk te beginnen met een Bijbelgedeelte en dat te verbinden met de onderwijscontext. Daarbij komt niet alleen de persoon van de leraar of het pedagogisch handelen ter sprake, maar ook de vak-inhoud.  

Het profiel van de christelijke leraar

En zo mondt het boekje uit in het al genoemde profiel. Ik ben een belijder, geroepene, christen. Ik denk, want ik begrijp, ik reflecteer en ik bezin me. Ik kan vertellen, uitleggen begeleiden en een voorbeeld zijn. Elk kenmerk wordt in het profiel kort toegelicht. Die kenmerken zijn een persoonlijke vraag aan elke onderwijsgevende, maar ook een handvat voor een begeleidingsgesprek, een functioneringsgesprek of een teamoverleg. De christelijke leraar die in deze spiegel kijkt, wordt zeker niet hoogmoedig; hij wordt zich wel meer bewust van zijn hoge roeping.  
 
Via de webwinkel kun je dit boekje aanschaffen.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.