Profiel van een christelijke leraar Geplaatst op 17 september 2018

De schoolloopbaan van kinderen is een lange reis. Leraren trekken daarbij als gids met hen mee. Ze zijn dus zelf ook pelgrim. Met deze beelden tekent Bram de Muynck op uitnodigende wijze het karakter en profiel van een christelijke leraar.

‘Ik ben…,ik denk…,ik kan…’ Is die leraar waarvan Gids en pelgrim het profiel schetst niet een hoogmoedig, onuitstaanbaar figuur? Bij de lezer die zich beperkt tot bladzijde 113 en 114 kan deze indruk ontstaan. Maar wie de moeite neemt om verder te lezen, komt er achter dat hoogmoed niet past bij de leraar die gids en pelgrim is. En dan kan dit boekje een mooi middel zijn om die voor de hand liggende, maar weinig besproken vraag aan de orde te stellen: waaraan herken je een christelijke leraar? 
 
Voor Bram de Muynck zijn compacte profiel formuleert, verkent hij eerst het terrein van het christelijk onderwijs en de rol van de leraar daarin. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat de pelgrim zich bewust is van de innerlijke dimensie van de reis. Als je met die gedachte naar je eigen onderwijspraktijk kijkt, geeft dat al genoeg te denken. 

Verlangen en christelijk leraarschap

Iets dergelijks gebeurt met het begrip verlangen. Sluit je verlangen als christelijke leraar (misschien ongemerkt) aan bij de verlangens die iedereen in deze tijd inademt? Een verlangen naar effectiviteit en opbrengsten bijvoorbeeld? Daartegenover stelt dit boekje de leraar die als gids verwijst naar Christus: ‘Iedere Christus-belijdende leraar die iets wil uitleggen over de wereld, doet dat door in deze wereld de hand van de drie-enige God te laten zien. Hij ontsluit iets van wat we ‘de werkelijkheid van God’ noemen.’ Om daarin gevoed te worden bepleit De Muynck: ‘Bijbelstudie in een professionele context’. Samen met de leden van je team of je vakgroep lees je de Bijbel gericht met het oog op de vragen waarvoor team of vakgroep zich gesteld zien. Het boekje laat zien hoe dat kan door elk hoofdstuk te beginnen met een Bijbelgedeelte en dat te verbinden met de onderwijscontext. Daarbij komt niet alleen de persoon van de leraar of het pedagogisch handelen ter sprake, maar ook de vak-inhoud.  

Het profiel van de christelijke leraar

En zo mondt het boekje uit in het al genoemde profiel. Ik ben een belijder, geroepene, christen. Ik denk, want ik begrijp, ik reflecteer en ik bezin me. Ik kan vertellen, uitleggen begeleiden en een voorbeeld zijn. Elk kenmerk wordt in het profiel kort toegelicht. Die kenmerken zijn een persoonlijke vraag aan elke onderwijsgevende, maar ook een handvat voor een begeleidingsgesprek, een functioneringsgesprek of een teamoverleg. De christelijke leraar die in deze spiegel kijkt, wordt zeker niet hoogmoedig; hij wordt zich wel meer bewust van zijn hoge roeping.  
 
Via de webwinkel kun je dit boekje aanschaffen.

Meer nieuws

    • Samen met het jonge kind

      Kleuters kunnen jou geweldig nadoen, dus geef ze iets geweldigs om na te doen. Hoe we op een gewone lesdag mooie dingen leerden.

    • Meer door minder. De boodschap van een nieuwe lector.

      De installatie van Piet Murre tot lector ‘Schoolvakken en didactiek’ op donderdagmiddag 11 april 2019 is ingebed in een symposium met mensen uit het primair en voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Mooi, want daar gaat het om: Piet wil vanuit het onderzoekscentrum een bijdrage aan de praktijk leveren.

    • Data evenementen Driestar onderwijsadvies bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium in Gouda. Hierbij de data voor 2019-2020.

    • Vlog: De kracht van games

      Herkenbaar? Je roept de kinderen na een korte pauze weer tot de orde, maar bij een groepje jongens moet je drie keer zeggen dat de les weer verder gaat. Ze zijn in een verhitte discussie gewikkeld. Waar hebben ze het over? En waarom wordt een deel van de klas hierdoor buitengesloten?

    • Een hele klas vol leerlingen met dyslexie

      Driestar educatief organiseert op 7 mei opnieuw vier regionale dyslexiebelevingsavonden voor ouders, leerkrachten en ib’ers van kinderen met dyslexie. Een avond lang ervaren de deelnemers hoe het is om dyslexie te hebben in de klas. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd?