PLG helpt bij vormgeven les 9 juli 2020

Een professionele leergemeenschap (PLG) van docenten kan hen helpen om hun lessen meer expliciet vorm te geven vanuit christelijk perspectief, zo blijkt uit een pilotonderzoek van het onderzoekscentrum van Driestar educatief.

Vijf kenmerken

Het onderzoek geeft aan dat de PLG moet voldoen aan vijf kenmerken:
  • samen doen
  • gerichtheid op de lespraktijk
  • handvatten bieden
  • een expert die kennis inbrengt
  • onderlinge betrokkenheid

Resultaten

De resultaten sluiten daarmee aan bij bevindingen vanuit de literatuur over PLGs. Dit is bemoedigend, omdat het herontwerpen van gewone vaklessen binnen een bestaande leergang cruciaal is om de gewone schooldag duidelijker te verbinden met de christelijke identiteit. Ook bevordert een dergelijke PLG de professionaliteit van docenten en het onderlinge gesprek.
 
Voor meer informatie over het onderzoek naar PLGs kunt u contact opnemen met Piet Murre en Annemarie Nobel.

Meer nieuws

    • Terugblik symposium over pedagogische nalatenschap van dr. M. Golverdingen

      Onveranderd actueel. Dat is het pedagogisch gedachtegoed van dr. Golverdingen ook nu nog, vinden Bram de Muynck en Bram Kunz, respectievelijk lector en onderzoeker bij Driestar educatief. „Maar onze tijd vraagt wel om wat andere accenten.”

    • Download de publieksversie 'Jeugdliteratuur en moraal'

      Docent Janneke de Jong schreef samen met twee collega's uit Zuid-Afrika een artikel over het behandelen van lastige jeugdliteratuur in het onderwijs. Recent is hiervan een publieksversie in het Nederlands verschenen.

    • Wat heeft een appel met wiskunde te maken?

      Er zijn weer vijf nieuwe lessen toegevoegd aan de kennisbank van Driestar educatief. In deze kennisbank kunt u onder de tab ‘lessen’ verschillende lesvoorbeelden vinden. Er is een onderverdeling gemaakt voor de verschillende vakgebieden: talen, exacte vakken, zaakvakken, muziek/gym/bv en levensbeschouwing.

    • Post-hbo-opleiding hoogbegaafdheid: Kinderen echt zien en begeleiden in hun ontwikkeling

      Wil je meer weten over de (hoog)begaafde leerling? Wil je de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen in je school naar een hoger plan trekken? Dan is onze post-hbo-opleiding hoogbegaafdheid iets voor jou!

    • VACATURE: Opleidingsdocent/projectleider (1,0 fte)

      Vind jij het een uitdaging om een nieuw terrein van onderwijs te verkennen en te ontwikkelen? Binnen Driestar educatief starten wij een pilot rondom het thema oudere kind. Wij zoeken iemand die als projectleider betrokken wil zijn bij het ontwikkelen en uitvoeren van deze pilot. Deze pilot wordt uitgevoerd met studenten van de pabo en de lerarenopleiding voortgezet onderwijs in samenwerking met het werkveld.