Onderzoek naar welkomstgesprekken op het Wartburg College Geplaatst op 29 maart 2018

Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft als centraal thema ‘Christelijk leraarschap’. De Christelijke leraar heeft dagelijks te maken met leerlingen, maar van tijd tot tijd is er ook contact met de ouders. Het is in het belang van de leerlingen dat de verstandhouding tussen school en ouders goed is. Maar hoe bereik je dat?

Op het Wartburg College (Rotterdam/Dordrecht) zijn vorig jaar voor de eerste keer welkomstgesprekken georganiseerd voor alle nieuwe ouders. Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzocht hoe ouders deze welkomstgesprekken ervaren en hoe zij aankijken tegen het contact dat zij met het Wartburg College (willen) hebben.

Positieve sfeer

Zowel ouders als docenten zijn overwegend positief: de sfeer tijdens de gesprekken is prettig, ze zijn zinvol en ze maken het later gemakkelijker om bij vragen contact te zoeken met school. Het blijkt echter wel lastig te zijn om met elkaar te spreken over identiteit. Ouders bevestigen dat het voor docenten moeilijk lijkt om het gesprek over identiteit invulling te geven. Ze vinden het jammer dat een echt gesprek hierover niet van de grond komt.
Ook blijkt dat wat besproken is tijdens het welkomstgesprek niet altijd uitpakt zoals verwacht. Bijvoorbeeld omdat bijzonderheden die ouders over hun kind hebben verteld, niet goed terecht komen bij de mentor. Toch vinden de ouders het tijdstip van de welkomstgesprekken, namelijk voor de zomervakantie, een goede keuze. Het welkomstgesprek helpt hen bij de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs en voelde als een echt welkom.

Eerder contact

Ouders geven aan dat zij graag eerder in het schooljaar persoonlijk contact willen hebben met de mentor van hun kind. Zij merken dat zij vooral zelf initiatief moeten nemen, maar ook dat ze vervolgens wel goed geholpen worden. Als daar aanleiding voor is, komt er op die manier samenwerking rond het schoolwerk op gang.
Het Wartburg College heeft op grond van de positieve reacties besloten om door te gaan met welkomstgesprekken voor nieuwe ouders.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderzoek kun  je contact opnemen met Annemarie Veenstra of Albert de Vries.

 
 

Meer nieuws

    • Jufs in spe snuffelen tussen de tweedehandsjurken

      In het kader van duurzaamheid organiseerde de duurzaamheidscommissie van Driestar hogeschool onlangs een kledingruil: Swap, don't shop is het motto.

    • Terugblik ParnasSys Academiedag 2019

      Vorige week, op woensdag 18 april was de jaarlijkse ParnasSys Academiedag (voorheen ‘symposium Verder met ParnasSys’) weer in Gouda.

    • Aan wie geef jij 'Kikker is kikker'?

      Wie kent hem niet: Kikker van Max Velthuijs. Tijdens de leesbevorderingscampagne Geef een prentenboek cadeau is de klassieker Kikker is kikker te koop voor maar €2 en kun je het boek ook doneren voor een goed doel.

    • Samen met het jonge kind

      Kleuters kunnen jou geweldig nadoen, dus geef ze iets geweldigs om na te doen. Hoe we op een gewone lesdag mooie dingen leerden.

    • Meer door minder. De boodschap van een nieuwe lector.

      De installatie van Piet Murre tot lector ‘Schoolvakken en didactiek’ op donderdagmiddag 11 april 2019 is ingebed in een symposium met mensen uit het primair en voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Mooi, want daar gaat het om: Piet wil vanuit het onderzoekscentrum een bijdrage aan de praktijk leveren.