Onderzoek naar welkomstgesprekken op het Wartburg College Geplaatst op 29 maart 2018

Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft als centraal thema ‘Christelijk leraarschap’. De Christelijke leraar heeft dagelijks te maken met leerlingen, maar van tijd tot tijd is er ook contact met de ouders. Het is in het belang van de leerlingen dat de verstandhouding tussen school en ouders goed is. Maar hoe bereik je dat?

Op het Wartburg College (Rotterdam/Dordrecht) zijn vorig jaar voor de eerste keer welkomstgesprekken georganiseerd voor alle nieuwe ouders. Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzocht hoe ouders deze welkomstgesprekken ervaren en hoe zij aankijken tegen het contact dat zij met het Wartburg College (willen) hebben.

Positieve sfeer

Zowel ouders als docenten zijn overwegend positief: de sfeer tijdens de gesprekken is prettig, ze zijn zinvol en ze maken het later gemakkelijker om bij vragen contact te zoeken met school. Het blijkt echter wel lastig te zijn om met elkaar te spreken over identiteit. Ouders bevestigen dat het voor docenten moeilijk lijkt om het gesprek over identiteit invulling te geven. Ze vinden het jammer dat een echt gesprek hierover niet van de grond komt.
Ook blijkt dat wat besproken is tijdens het welkomstgesprek niet altijd uitpakt zoals verwacht. Bijvoorbeeld omdat bijzonderheden die ouders over hun kind hebben verteld, niet goed terecht komen bij de mentor. Toch vinden de ouders het tijdstip van de welkomstgesprekken, namelijk voor de zomervakantie, een goede keuze. Het welkomstgesprek helpt hen bij de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs en voelde als een echt welkom.

Eerder contact

Ouders geven aan dat zij graag eerder in het schooljaar persoonlijk contact willen hebben met de mentor van hun kind. Zij merken dat zij vooral zelf initiatief moeten nemen, maar ook dat ze vervolgens wel goed geholpen worden. Als daar aanleiding voor is, komt er op die manier samenwerking rond het schoolwerk op gang.
Het Wartburg College heeft op grond van de positieve reacties besloten om door te gaan met welkomstgesprekken voor nieuwe ouders.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderzoek kun  je contact opnemen met Annemarie Veenstra of Albert de Vries.

 
 

Meer nieuws

    • Inschrijving geopend voor ib-opleiding 2019-2020

      Je bent al langere tijd intern begeleider op jouw school. Of je bent nog maar net begonnen met deze prachtige taak binnen je school. Dan hebben wij voor jou een interessant eenjarige Post-Hbo ib-opleiding! Je kunt je nu inschrijven voor het cursusjaar 2019-2020

    • Terugblik symposium Het jonge kind 2019

      Meer dan 200 leerkrachten, ib’ers en teamleiders uit de onderbouw bezochten op 6 februari het symposium Het jonge kind. Dit jaar was Bea Pompert te gast met haar lezing ‘Spelend leren? Liever niet!’. Een korte terugblik op deze inspirerende dag die door de deelnemers werd gewaardeerd met een 8,6!

    • En dan ben je leraar

      Ken jij iemand die ook geknipt is voor het onderwijs? Attendeer hem of haar op de nieuwe campagne Uurtje voor de klas!

    • Zien! leerlingvragenlijst 1-16 vernieuwd

      De leerlingvragenlijst Leer- en leefklimaat voor so/vso en groep 1-4 is vernieuwd. De stellingen zijn tekstueel gewijzigd en er zijn een aantal stellingen toegevoegd. Ook is er bij elke stelling een picto-versie ontwikkeld, speciaal voor leerlingen met een laag taalbegrip.

    • Zien! Experttrajecten voorjaar 2019

      Ook dit voorjaar zijn er weer meerdere experttrajecten, waarin we met ib’ers en gedragsspecialisten aan de slag gaan meer te leren over Zien! en hoe je je team kunt begeleiden bij de implementatie van Zien!.