Onderzoek naar welkomstgesprekken op het Wartburg College 29 maart 2018

Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft als centraal thema ‘Christelijk leraarschap’. De Christelijke leraar heeft dagelijks te maken met leerlingen, maar van tijd tot tijd is er ook contact met de ouders. Het is in het belang van de leerlingen dat de verstandhouding tussen school en ouders goed is. Maar hoe bereik je dat?

Op het Wartburg College (Rotterdam/Dordrecht) zijn vorig jaar voor de eerste keer welkomstgesprekken georganiseerd voor alle nieuwe ouders. Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzocht hoe ouders deze welkomstgesprekken ervaren en hoe zij aankijken tegen het contact dat zij met het Wartburg College (willen) hebben.

Positieve sfeer

Zowel ouders als docenten zijn overwegend positief: de sfeer tijdens de gesprekken is prettig, ze zijn zinvol en ze maken het later gemakkelijker om bij vragen contact te zoeken met school. Het blijkt echter wel lastig te zijn om met elkaar te spreken over identiteit. Ouders bevestigen dat het voor docenten moeilijk lijkt om het gesprek over identiteit invulling te geven. Ze vinden het jammer dat een echt gesprek hierover niet van de grond komt.
Ook blijkt dat wat besproken is tijdens het welkomstgesprek niet altijd uitpakt zoals verwacht. Bijvoorbeeld omdat bijzonderheden die ouders over hun kind hebben verteld, niet goed terecht komen bij de mentor. Toch vinden de ouders het tijdstip van de welkomstgesprekken, namelijk voor de zomervakantie, een goede keuze. Het welkomstgesprek helpt hen bij de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs en voelde als een echt welkom.

Eerder contact

Ouders geven aan dat zij graag eerder in het schooljaar persoonlijk contact willen hebben met de mentor van hun kind. Zij merken dat zij vooral zelf initiatief moeten nemen, maar ook dat ze vervolgens wel goed geholpen worden. Als daar aanleiding voor is, komt er op die manier samenwerking rond het schoolwerk op gang.
Het Wartburg College heeft op grond van de positieve reacties besloten om door te gaan met welkomstgesprekken voor nieuwe ouders.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderzoek kun  je contact opnemen met Annemarie Veenstra of Albert de Vries.

 
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.