Onderzoek naar internationalisering in het primair onderwijs Geplaatst op 17 mei 2018

Internationalisering, (wereld)burgerschap; thema’s waar we in deze wereld en in het onderwijs niet meer omheen kunnen. Kinderen van nu groeien immers op in een wereld die niet stopt bij de landsgrenzen.

Het onderwijs heeft de belangrijke taak om leerlingen kennis te laten maken met de internationale en interculturele samenleving. De leerlingen van nu worden immers wereldburgers. Maar hoe geef je dit vorm? Driestar onderwijsadvies doet samen met de VGS onderzoek naar dit thema.  

Wat is internationalisering?

Internationaliseren in het basisonderwijs is samen met de leerlingen ‘over grenzen heen kijken’, zodat hun wereld wordt vergroot. Door leerlingen op jonge leeftijd te laten kennismaken met de internationale en interculturele samenleving, krijgen zij een breder perspectief en worden de leerlingen toegerust op het functioneren in deze samenleving. Door internationalisering wordt de professionalisering van de leerkrachten bevorderd en het curriculum op scholen verrijkt.

Hoe geven we internationalisering vorm?

Als Driestar onderwijsadvies en VGS juichen we het toe dan scholen hier in toenemende mate aandacht voor krijgen. Tegelijkertijd zien we dat het ook leidt tot de volgende vragen: ‘Wat willen we onze leerlingen meegeven?’, ‘Hoe geven we internationalisering vorm binnen onze school?’.
 
Graag denken we met onze klanten en relaties verder na over dit thema. Een eerste peiling is daarbij een eerste stap. Daarom de vraag aan jou of je deze vragenlijst wilt invullen.  Het kost 5-8 minuten van je tijd.

Bedankt!
 

Meer nieuws

    • Inschrijving geopend voor ib-opleiding 2019-2020

      Je bent al langere tijd intern begeleider op jouw school. Of je bent nog maar net begonnen met deze prachtige taak binnen je school. Dan hebben wij voor jou een interessant eenjarige Post-Hbo ib-opleiding! Je kunt je nu inschrijven voor het cursusjaar 2019-2020

    • Terugblik symposium Het jonge kind 2019

      Meer dan 200 leerkrachten, ib’ers en teamleiders uit de onderbouw bezochten op 6 februari het symposium Het jonge kind. Dit jaar was Bea Pompert te gast met haar lezing ‘Spelend leren? Liever niet!’. Een korte terugblik op deze inspirerende dag die door de deelnemers werd gewaardeerd met een 8,6!

    • En dan ben je leraar

      Ken jij iemand die ook geknipt is voor het onderwijs? Attendeer hem of haar op de nieuwe campagne Uurtje voor de klas!

    • Zien! leerlingvragenlijst 1-16 vernieuwd

      De leerlingvragenlijst Leer- en leefklimaat voor so/vso en groep 1-4 is vernieuwd. De stellingen zijn tekstueel gewijzigd en er zijn een aantal stellingen toegevoegd. Ook is er bij elke stelling een picto-versie ontwikkeld, speciaal voor leerlingen met een laag taalbegrip.

    • Zien! Experttrajecten voorjaar 2019

      Ook dit voorjaar zijn er weer meerdere experttrajecten, waarin we met ib’ers en gedragsspecialisten aan de slag gaan meer te leren over Zien! en hoe je je team kunt begeleiden bij de implementatie van Zien!.