Mag je alles zeggen? 1 juni 2021

Er zijn weer nieuwe lessen toegevoegd aan de kennisbank van Driestar educatief. In de kennisbank kunt u onder de tab ‘lessen’ verschillende lesvoorbeelden vinden. Er is een onderverdeling gemaakt voor de verschillende vakgebieden: talen, exacte vakken, zaakvakken, muziek/gym/bv en levensbeschouwing. Je vindt er bijvoorbeeld deze les over de betekenis van vrijheid van meningsuiting naar aanleiding van een actuele gebeurtenis. Dit lesidee is goed te gebruiken bij maatschappijleer, maatschappijkunde of in een mentorles.

Mag je alles zeggen? Het bekladden van een poster van een politieke partij met een hakenkruis of een Joods monument met de tekst ‘free Palestina’? Het tonen van een spotprent over Mohammed? Wat valt onder de vrijheid van meningsuiting en wat is een belediging?  

Stel dat leerlingen niet zo veel moeite hebben met zo’n spotprent, hebben ze er dan ook geen moeite mee als er met God of Jezus de spot wordt gedreven? En als ze vinden dat dat een andere situatie is, waarom is dat dan zo? Zegt de Bijbels eigenlijk iets over spotten met God? En wat kun je daarmee anno 2021 in Nederland? En als de spot drijven met andermans overtuigingen toch valt onder de vrijheid van meningsuiting en dus mag, moet je dat als christen dan wel willen?  

Het lesidee reikt een structuur en werkvormen aan, geeft suggesties, ook vanuit de Bijbel, maar geeft geen definitieve antwoorden. Want juist het samen zoeken naar antwoorden en bepalen wat je positie is als christen stimuleert de meningsvorming van leerlingen. En dat wil je als docent toch bereiken bij maatschappijleer? Onchristelijke trends in de samenleving en tekenen van hoop en verlossing komen daarbij op een natuurlijke manier aan de orde. 

Inspiratie 

De lesvoorbeelden kunnen leraren in het voortgezet onderwijs en daarbuiten inspireren om met hun eigen vak en met de eigen leerlingen verder aan de slag te gaan. De lesvoorbeelden zijn beknopt gehouden, zodat er voldoende informatie is en er tegelijk ook voldoende mogelijkheid om de les aan te passen. De lessen laten iets zien van de zeven principes van de Didactische diamant: hoe geef je een vakles vanuit een christelijk perspectief? We plaatsen regelmatig nieuwe lessen in de kennisbank. 

>> Klik hier om naar de kennisbank van Driestar educatief te gaan.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.