Lees hier het eerste hoofdstuk van Dordt dichtbij. 14 november 2018

Wat een schat hebben reformatorische en christelijke scholen in hun grondslag verankerd! Bijbel en belijdenis… De rijkdom daarvan moet natuurlijk doorwerken in de dagelijkse lespraktijk. Vanuit dat verlangen is Dordt dichtbij geschreven.

Tussen alles wat er momenteel verschijnt over de Dordtse Leerregels neemt dit boek een unieke insteek door dit belijdenisgeschrift vanuit de onderwijspraktijk te lezen. De auteurs, dr. Bram Kunz en drs. Henk Vermeulen, stellen de vraag waar de Leerregels leraren kunnen inspireren en waar ze een confronterende spiegel voorhouden.
Dordt dichtbij hoopt daarbij vooral het onderling gesprek over goed christelijk onderwijs te bevorderen, aan de hand van de Dordtse Leerregels. Daarom biedt het boekje herkenbare casussen, maar ook liturgieën voor de opening van vergaderingen, en suggesties voor studiebijeenkomsten. De Dordtse Leerregels blijken zo verrassend actueel en veel te rijk om alleen in een grondslagartikel te verstoppen.  

Lees hier het eerste hoofdstuk

Om je vast een idee te geven, kun je via onderstaande link een inkijkexemplaar van het eerste hoofdstuk downloaden. Dordt dichtbij kun je bestellen via de webwinkel.
 
>> Download hier het inkijkexemplaar van het eerste hoofdstuk

Meer nieuws

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

    • Word jij een dyslexiespecialist 2.0?

      Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

    • Werken aan programma Met Sprongen Vooruit vanuit Leerlijnen jonge kind

      Werk je met de Leerlijnen jonge kind (4-7 jaar), dan is het handig als je bij de leerdoelen meteen concrete materialen hebt om daaraan te gaan werken. Vanuit de leerdoelen wordt daarom verwezen naar verschillende methodieken. Nieuw toegevoegd zijn de verwijzingen naar het programma Met Sprongen Vooruit.

    • Nieuwe leerlijn Digitale geletterdheid voor (v)so

      Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om media op een goede manier te gebruiken. Juist de kwetsbare leerlingen op het so en vso hebben daarbij voldoende begeleiding nodig. Gelukkig zijn er steeds meer hulpmiddelen beschikbaar om daaraan te werken, zoals lesmaterialen. Er is ook een mooie leerlijn die als leidraad kan dienen.