'Ik wil die scooter en ik wil ‘m nu!' 20 mei 2021

Er zijn weer nieuwe lessen toegevoegd aan de kennisbank van Driestar educatief. In de kennisbank vind je onder de tab ‘lessen’ verschillende lesvoorbeelden. Er is een onderverdeling gemaakt voor de verschillende vakgebieden: talen, exacte vakken, zaakvakken, muziek/gym/bv en levensbeschouwing. Zo is er bijvoorbeeld een les economie voor de onderbouw van havo/vwo: Ik wil die scooter nu! Kan ik hem kopen op afbetaling?

In je lessen en in het lesmateriaal dat je gebruikt zijn heel vaak waarden te herkennen. Direct of indirect wordt duidelijk wat het waard is om na te streven, of wat de schrijver van het lesboek belangrijk vindt om na te streven. Als je je daarvan bewust bent, kun je die waarden doelbewust inzetten om bij te dragen aan de vorming van je leerlingen. Elk vak kan aan die vorming bijdragen. Neem nu deze les economie. Zodra het over geld en bezit gaat, zijn de waarden nooit ver weg. Er moeten beslissingen worden genomen die gestuurd worden door je levensvisie. Belangrijk om leerlingen daarvan bewust te maken!

'Ik wil 'm nu!'

In deze les gaat het over kopen op afbetaling. De leerlingen leren een formule om de rentekosten hiervan te berekenen. Zeg maar: het gewone economische handwerk. Maar dat handwerk is nooit neutraal. Dus komen in deze les ook vragen aan de orde als: wat zijn de voor- en nadelen van het kopen op afbetaling in vergelijking met kopen na een periode van sparen? En hoe zou je daar vanuit christelijk perspectief over kunnen denken? De leerlingen rekenen niet alleen, maar bespreken ook deze vormende vragen en schrijven een blog over de in hun ogen juiste keuze. Op die manier gaat hun vorming veel dieper dan wanneer de docent die dingen voor ze op een rijtje zet.

Inspiratie 

De lesvoorbeelden in de kennisbank kunnen leraren in het voortgezet onderwijs en daarbuiten inspireren om met hun eigen vak en met de eigen leerlingen verder aan de slag te gaan. De lesvoorbeelden zijn beknopt gehouden, zodat er enerzijds voldoende informatie is en er tegelijk ook voldoende openheid is om de les aan te passen. De lessen laten iets zien van de zeven principes van de Didactische diamant: hoe geef je een vakles vanuit een christelijk perspectief? We plaatsen regelmatig nieuwe lessen in de kennisbank dus houd onze website in de gaten.

Wil je meer weten over onze kennisbank of bepaalde lesvoorbeelden? Neem dan contact met ons op.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.